Post via PTT, KPN, TPG, TNT naar nieuwe naam
HOOFDDORP – Een nieuwe naam is er nog niet, maar dat TNT Post anders moet gaan heten staat vast.
Putje graven, Tentje bouwen, Tukkie doen, zo werd het nationale post- en telefoniebedrijf vroeger in de volksmond aangeduid. Iedereen kende de PTT. Het was dan ook even wennen toen de verzelfstandiging werd ingezet en de post plotseling werd bezorgd door Koninklijke PTT Nederland, KPN. Na de overname van TNT en toen telecom en post ieder hun weegs gingen, werd het TPG, de TNT Post Groep. Die naam hield het bedrijf tot 2006, toen TNT Post werd geboren. Donderdag bleek dat deze naam geen lang leven meer beschoren is.
Hoe het bedrijf, dat de bulk van de post in Nederland bezorgt, dan wel gaat heten, is nog niet bekend. De naamswijzigingen, ook de ophanden zijnde, zijn steeds het gevolg van een splitsing dan wel van een samenvoeging van het postbedrijf met andere activiteiten.
Donderdag maakte TNT bekend dat de splitsing van de express- en postdivisie definitief doorgaat; vanaf volgend jaar gaan de divisies als twee aparte beursgenoteerde bedrijven verder. Topman Peter Bakker verlaat het bedrijf als de voorlopig laatste splitsing helemaal is afgerond, naar verwachting in mei 2011.
Al in januari moet de juridische en organisatorische splitsing een feit zijn. Als de aandeelhouders daar hun fiat aan geven, kan de splitsing worden voltooid. De naam TNT blijft bij de expressdivisie. Het postbedrijf houdt in eerste instantie een belang van 29,9 procent in TNT Express. Op termijn wordt dat belang verkocht.
Topman Peter Bakker meldde donderdag na de splitsing van het bedrijf de deur daar na precies twintig jaar achter zich dicht te trekken. Wat hij daarna gaat doen, weet hij nog niet. „Ik heb nog geen seconde over nieuwe kansen voor mezelf nagedacht.”
Volgens Bakker was de opdeling van het concern nodig omdat de verwachte en gewenste synergievoordelen uitbleven; een gevolg van de mislukte liberalisering van de Europese postmarkt, meent Bakker. „We wilden een postdivisie neerzetten in elk Europees land, door gebruik te maken van de infrastructuur van Express, maar we realiseerden ons dat dit niet zou gaan lukken.”
Volgens Bakker lopen de strategische belangen van de post- en de expressactiviteiten nu te ver uit elkaar om ze binnen in een bedrijf te handhaven. „De synergie is beperkt. Met de splitsing zorgen we voor een betere focus en geven we investeerders een duidelijke keus.”
Voor het postbedrijf ziet Bakker genoeg kansen, ondanks de afnemende postvolumes en de sociale onrust binnen het bedrijf. „Met goede afspraken kan het bedrijf worden aangepast tot een gezonde en stabiele onderneming.”
De pakketdienst blijft bij de post. Dat onderdeel profiteert flink van de toegenomen kooplust via internet. Die pakjes moeten allemaal bezorgd worden.
Ook over de onrust over de reorganisatie waardoor 3100 mensen gedwongen ontslag wacht, is Bakker optimistisch. „Ik ben er bijna zeker van dat er voor eind mei oplossingen zijn.” Over andere scenario’s wilde hij niet speculeren.
De splitsing van Post en Express gaf de afgelopen weken nieuwe voeding aan geruchten dat het laatstgenoemde deel wel eens kan worden overgenomen door buitenlandse concurrenten als FedEx of UPS. Als het aan Bakker ligt, blijft Express echter nog lang onder de merknaam TNT bestaan. „Maar een beursgenoteerd bedrijf kan altijd worden overgenomen. Ik heb altijd gezegd dat geïnteresseerden maar moeten bellen; dat kan al sinds 1998, maar is nog nooit gebeurd.”