„Hartkwaal oorzaak treinongeluk Barendrecht”
BARENDRECHT – De treinramp bij Barendrecht, waarbij in september 2009 twee goederentreinen op elkaar botsten en er een enorme ravage ontstond, is mede veroorzaakt door een hartkwaal van een van de machinisten.
Dat blijkt uit autopsie op het lichaam van de omgekomen machinist, zo meldde RTV Rijnmond woensdag.
Volgens de regionale omroep is dat een van de voorlopige conclusies van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid, die onderzoek doet naar de treinramp. RTV Rijnmond heeft de hand op het document weten te leggen. Het definitieve rapport verschijnt binnenkort.
Bij de laatste keuring van de 56-jarige machinist van DB Schenker, die het ongeluk niet overleefde, waren symptomen van de hartkwaal naar voren gekomen. Een extra onderzoek werd vervolgens niet ingesteld; de OVV vindt dat dat wel had moeten gebeuren.
Volgens de raad, die wordt geleid door mr. Pieter van Vollenhoven, had de man onderweg van Groningen naar rangeerterrein Kijfhoek al twee keer een noodstop gemaakt bij Nunspeet en Weesp, omdat hij zich niet goed voelde. De noodstoppen werden niet opgemerkt door treindienstleiders.
Ook de treinbotsing gebeurde volgens Rijnmond zonder dat een treindienstleider het in de gaten had. Toen de machinist van de DB Schenkertrein even na halfelf ’s avonds een rood sein negeerde en ook een wissel openreed, zat de treindienstleider op Kijfhoek niet op zijn plek. Hij was net aan zijn dienst begonnen en was even weggelopen.
Eerder dit jaar kwam het openbaar ministerie in Rotterdam tot de conclusie dat er van een strafbaar feit bij de treinramp geen sprake was. De machinist zou „lichamelijk niet in staat zijn geweest om te reageren.”
De Friese machinist van de andere trein heeft het ongeluk wel overleefd. Onlangs vertelde hij in deze krant dat hij nog altijd de lichamelijke, psychische en financiële gevolgen ondervindt van de treinramp.
Het is nog niet duidelijk of de Fries geholpen is met de conclusies van de OVV. Deze raad geeft immers alleen advies en spreekt zich niet uit over schadevergoedingen.