Muziek

Concertreeks in Dordrecht rond Kroesbergenklavecimbel

DORDRECHT – Organist en klavecinist Gerard de Wit uit Zwijndrecht organiseert in Dordrecht een concertreeks rond een Kroesbergenklavecimbel.

Muziekredactie
12 November 2010 07:11Gewijzigd op 14 November 2020 12:29
Het Kroesbergenklavecimbel. Foto Marco Reedijk
Het Kroesbergenklavecimbel. Foto Marco Reedijk

Het eerste concert in de reeks, die in de evangelisch-lutherse kerk van Dordrecht wordt gehouden, had plaats op 30 oktober. Het Ensemble Barocco onder leiding van Gerard de Wit speelde toen werken van Bach, Telemann en Händel. Het volgende concert is op zaterdag 27 november. Op het programma staan dan delen uit het ”Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach” uit 1725 van J. S. Bach. Bariton Vincent Spoeltman zingt, Gerard de Wit bespeelt het klavecimbel.

Op 5 februari volgend jaar speelt De Wit samen met zijn broer Jaap de Wit op twee klavecimbels ”Die Kunst der Fuge” van J. S. Bach. De serie ”Rondom het Kroesbergen Klavecimbel” loopt tot 17 december 2011.

De Wit heeft het Kroesbergenklavecimbel in bruikleen van een oud-leerlinge van Ton Koopman die voor een aantal jaar in Japan verblijft. Het instrument mag zolang in de evangelisch-lutherse kerk (de Trinitatiskapel) van Dordrecht staan.

Het gaat om een instrument van de Nederlandse klavecimbelbouwer Willem Kroesbergen (1943), die meer dan veertig jaar instrumenten bouwde. Topklavecinisten als Ton Koopman, Masaaki Suzuki en Reinhard Goebel bespelen allen een instrument van Kroesbergen. In 2007 ging de klavecimbelbouwer met pensioen en verhuisde naar Kaapstad (Zuid-Afrika).

Volgens Gerard de Wit is Kroesbergen een bouwer die bekendstond om zijn vakmanschap. „Met grote regelmaat bezocht hij musea om oude klavecimbels te inspecteren, nauwkeurig maten op te nemen en er aandachtig naar te luisteren. Kroesbergen is er uitstekend in geslaagd kopieën van oude instrumenten te maken.”

Het instrument dat in de Dordtse kerk staat „is bijzonder vanwege een buitengewoon fijne toon, een prettig toucher en de prachtige decoratie”, aldus De Wit. „Bovendien komt het instrument bijzonder tot z’n recht in de kapel waar het staat.”

Gerard de Wit (1985) kreeg zijn opleiding onder anderen van Jaap de Wit, Bas de Vroome en Bernard Winsemius. Hij studeert aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag hoofdvak klavecimbel bij Ton Koopman en Tini Mathot. Als kerkorganist is hij verbonden aan de hervormde gemeente te Zwijndrecht (Oude Kerk) en de hervormde gemeente te Krimpen aan de Lek.

Meer informatie: www.gerarddewit.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer