Binnenland

Koningin opent Zeeuwse Scaldiahaven

VLISSINGEN – Koningin Beatrix heeft dinsdagmiddag in Vlissingen de nieuwe Scaldiahaven officieel geopend. Voor havenbedrijf Zeeland Seaports is de aanleg van de haven met 60 miljoen euro de grootste investering ooit.

9 November 2010 14:25Gewijzigd op 14 November 2020 12:27
VLISSINGEN – De nieuwe Scaldiahaven in Vlissingen-Oost. Rechts de loodsen van Verbrugge. Foto Zeeland Seaports
VLISSINGEN – De nieuwe Scaldiahaven in Vlissingen-Oost. Rechts de loodsen van Verbrugge. Foto Zeeland Seaports

De opening vond plaats bij Verbrugge Scaldia Terminals, een van de bedrijven die gebruik gaan maken van de nieuwe haven. Sleepboten bewogen op de melodie van een door leerlingen van de Zeeuwse Muziekschool uitgevoerd lied, waarmee de koningin de haven officieel voor geopend verklaarde.

Met een totale kadelengte van 2,4 kilometer is de Scaldiahaven de grootste haven van Zeeland Seaports. Een deel van de kade is geschikt voor grote zeeschepen met een maximale diepgang van 14 meter.

Directeur van Zeeland Seaports Hans van der Hart verwacht dat de nieuwe haven goed zal zijn voor een overslag van 10 miljoen ton per jaar. Aan de noordzijde zijn er plannen voor de op- en overslag van stuk- en bulkgoederen door de Belgische combinatie Sea-invest/Zuidnatie. De zuidzijde wordt door de firma Verbrugge gebruikt voor de overslag van cellulose, een basisgrondstof voor papier.

De aanleg van de Scaldiahaven begon in 1996. Een jaar later werd gestart met de bouw van de kademuur voor de eerste fase, die al in 1999 in gebruik werd genomen door Verbrugge. De aanleg van de tweede fase startte in 2008.

Ondanks een dip in de resultaten van 2009 heeft de economische recessie de aanleg van de haven niet in de weg gestaan, zegt Van der Hart. „Met de oorspronkelijke plannen liepen we voor de markt uit; voor de bouw van fase 2 zijn vragen vanuit de markt leidend geweest.”

Om de haven en de toegang op diepte te krijgen moest in totaal 3 miljoen kubieke meter grond worden weggebaggerd.

De nieuwe haven is de laatste mogelijkheid voor binnendijkse uitbreiding in het gebied. Van der Hart hoopt daarom spoedig te kunnen doorgaan met de ontwikkeling van de Westerschelde Container Terminal, die buitendijks moet verrijzen.

„De plannen voor de WCT zijn nog steeds actueel. In de achterliggende tijd hebben we onderzoek gedaan in Europa en Azië. Er is concrete interesse vanuit de markt. Begin december hopen we daar meer over te kunnen zeggen.” De grootschalige containerterminal zou 2 miljoen containers per jaar moeten gaan verwerken.

De ingebruikname van de Scaldiahaven markeert tevens het 40-jarig bestaan van het havenbedrijf, met zeehavens in Vlissingen en Terneuzen. Met een overslag van ruim 30 miljoen ton is Zeeland Seaports in grootte de derde haven van Nederland.

Volgens Van der Hart, zelf al 27 jaar actief binnen Zeeland Seaports, is het havenbedrijf een enorm succes voor de Zeeuwse economie. „De havens bieden werk aan ruim 30.000 mensen. In 2020 streven we naar een toename van de werkgelegenheid met nog eens 20 procent.”

Last van een krimpende bevolking heeft het havenbedrijf niet. „Wel zien we dat elke dag zo’n 10.000 Zeeuwen aan het werk gaan in het Rijnmondgebied. Die zouden we graag hier houden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer