Economie

Opstelten: Knokken voor elke ton lading

„Een terugval in de overslagcijfers is niet leuk, maar het leidt er wel toe dat iedereen beseft dat het niet vanzelf gaat; dat de ladingstromen bij wijze van spreken vlak voor de monding van de Nieuwe Waterweg alsnog een andere kant op kunnen gaan. We moeten knokken voor elke ton lading, voor elke nieuwe klant.”

ANP
28 December 2001 20:06Gewijzigd op 13 November 2020 23:20

Dat zei burgemeester Opstelten van Rotterdam vrijdagmiddag op de oudejaarsbijeenkomst van de Havenvereniging, waar zoals te doen gebruikelijk de overslagcijfers van de Rotterdamse haven over het afgelopen jaar werden bekendgemaakt. Na het recordjaar 2000 is de overslag in Rotterdam licht gedaald: van ruim 322 miljoen ton naar ruim 315 miljoen ton. Nog steeds een buitengewoon respectabel volume, aldus Opstelten, maar hij zocht toch naar een verklaring voor de teruggang.

Die ziet hij vooral in de internationale economische ontwikkelingen. „Een wereldhaven als die van ons is daar uiteraard gevoelig voor. Daarbovenop zijn natuurlijk de verschrikkelijke gebeurtenissen op 11 september van invloed geweest.”

Niettemin wordt er nog steeds in veel havens fors geïnvesteerd in de uitbreiding van de overslagcapaciteit, vooral op het gebied van de containers. Opstelten toonde zich nogmaals verheugd over de beslissing van het kabinet voor de aanleg van de tweede Maasvlakte, al hield hij tegelijkertijd een pleidooi voor een snelle beslissing over de financiering, want die is nog niet rond.

Maar Opstelten keek niet alleen naar de internationale economie, hij stak ook de hand in eigen boezem. Verladers en reders zijn voortdurend op zoek naar havenfaciliteiten waar hun lading en schepen snel, goed en tegen aanvaardbare kosten worden behandeld. Daar kan het nog wel eens wat effectiever, zei de burgemeester, zonder de veiligheidseisen en kwaliteitsregels uit het oog te verliezen. Het feit dat bepaalde (internationale) maatregelen in Rotterdam soms wat eerder zijn ingevoerd, zoals bijvoorbeeld de containerscan, mag niet leiden tot ladingverlies.

Helpende hand
De Rotterdamse haven wil Amsterdam de helpende hand bieden, als Amsterdam de Maasstad daarom vraagt, zei havendirecteur W. Scholten, ook na afloop van de presentatie van de jaarcijfers. Scholten denkt aan een samenwerking tussen stuwadoor Hutchison Whampoa, grootaandeelhouder van het Rotterdamse overslagbedrijf ECT, en het Amsterdamse Ceres. De Amsterdamse haven heeft nog steeds geen klant gevonden voor de prestigieuze overslagfaciliteit van de Amerikaan Kritikos, Ceres Paragon. De gemeente Amsterdam heeft 300 miljoen gulden in het project gestoken en de terminal ligt ongebruikt sinds de oplevering in de zomer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer