NS-klant blijft matig tevreden
AMERSFOORT (ANP) – Reizigers waren in het derde kwartaal van dit jaar iets minder tevreden over de prestaties van de Nederlandse Spoorwegen dan in dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek onder klanten door het LOCOV, het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer, waarin verscheidene belangenorganisaties zijn verenigd.
78 procent van de respondenten gaf een 7 of een hoger cijfer voor de prestaties van de NS in het algemeen. Vorig jaar was dat nog 79 procent.
Enkele aspecten van de treinreis werden eveneens slechter beoordeeld. 58 procent was tevreden over het op tijd rijden van de treinen, twee procentpunten minder dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Ook de klantgerichtheid van het personeel en de beschikbaarheid van een zitplaats scoorden iets minder goed dan in 2009. Andere onderdelen van de reis werden gelijk beoordeeld.
In vergelijking met de eerste kwartalen van dit jaar, waren er overigens meer reizigers die zich tevreden toonden over de prestaties van de NS.
De LOCOV, die onder meer bestaat uit Reizigersvereniging Rover, de ANWB en de samenwerkende ouderenorganisaties, denkt dat de daling van de tevredenheid ten opzichte van vorig jaar te wijten kan zijn aan de ‘bovenleidingmisère in de Schipholtunnel, de inzet van de Sprinter-lighttreinen vanaf september en de slechte bereikbaarheid van Arnhem in de zomer.