Binnenland

Heineken: 6 miljoen kilometer minder over de weg

ALPEN AAN DEN RIJN (ANP) – Heineken maakt intensief gebruik van de overslagterminal die woensdag in Alphen aan den Rijn worden geopend. Voor het vervoer van bier hoeven vrachtwagens daardoor minder te rijden.

1 October 2010 11:00Gewijzigd op 14 November 2020 11:58
Foto ANP
Foto ANP

Dat scheelt zeker 6 miljoen kilometer, zegt directeur F. Holvast van Logistiek Heineken Nederland.

Waarom is Heineken in dit project gestapt?

„Midden in de jaren negentig ging Heineken sterk nadenken over de logistiek. Toen meer vanuit een kostenoogpunt dat vanuit een milieu-issue. We zochten manieren om de export van ons bier zeker te stellen voor de toekomst. De weg is niet voldoende. Vervoer over het spoor of het water moet ook mogelijk zijn. Een brouwer heeft nog nooit een brouwerij hoeven sluiten omdat het binnen de muren van de brouwerij niet op orde was. De sluiting van de brouwerij in Amsterdam bijvoorbeeld had te maken met het dichtslibben van de stad voor vrachtwagens.”

Wat gaat er concreet veranderen voor Heineken?

„Heineken exporteert jaarlijks 50.000 containers. Door deze terminal hoeven onze vrachtwagens niet meer zelf naar de havens van Rotterdam en Antwerpen te rijden, maar pendelen ze tussen de terminal en de brouwerij. Dat scheelt op jaarbasis 6 miljoen kilometer. Onze CO2-uitstoot zal met 35 procent verminderen.”

Wat bespaart Heineken door dit project?

„Qua euro’s niet zo veel. Financieel gezien draaien we zeg maar break-even. Dat heeft te maken met de extra handeling die nu is ingevoerd. Eerst reden vrachtwagens van onze brouwerij in Zoeterwoude direct naar de havens van Rotterdam of Antwerpen. Nu is de route over de weg veel korter, maar is er een extra handeling voor in de plaats gekomen.

Dit is echt een keuze voor de toekomst. Wij gaan ervan uit dat het rijden over de weg hoe dan ook duurder wordt. Wij verwachten ook dat rekeningrijden er gaat komen. In onze toekomstscenario’s hebben we hiermee rekening gehouden. Dat voordeel komt ons dus wel in de toekomst tegemoet. Hoeveel euro’s dat zijn? Geen idee.”

Heeft deze andere manier van transport gevolgen voor Heinekenpersoneel?

„Er zullen geen ontslagen vallen. De vrachtwagens huurden wij in via een transportbedrijf. De terminal leidt tot meer arbeidsplaatsen. De belangrijkste verandering voor Heineken is vooral planmatig.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer