Koninklijk Huis

Prins Friso verbindt zich aan duurzaamheid

AMSTERDAM (ANP) – Prins Friso is een groot aanhanger van projecten die de duurzaamheid bevorderen. „Iedereen moet zich zorgen maken over de klimaatverandering”, zei de prins donderdag in Amsterdam. „Mensen die het ontkennen, moeten dat nu ook beseffen.”

23 September 2010 15:36Gewijzigd op 14 November 2020 11:53
Prins Friso. Foto ANP
Prins Friso. Foto ANP

De tweede zoon van koningin Beatrix was in Amsterdam als juryvoorzitter van de internationale wedstrijd Green Challenge. De kandidaat met het beste product dat zich richt op vermindering van de CO2-uitstoot, ging naar huis met 500.000 euro.

Friso heeft zich aan de wedstrijd verbonden omdat hij vindt dat kleine ondernemers die risico’s durven nemen wel wat steun verdienen. „Kleinere bedrijven kunnen soms efficiënter werken en sneller beslissen dan grote bedrijven.” Met relatief weinig geld kunnen deze ondernemers vaak ver komen, aldus de prins.

In zijn werk is hij al enige tijd bezig met duurzaamheid, vertelde Friso, die zelden interviews geeft. Sinds oktober 2006 is hij ‘managing director’ bij investerings- en adviesmaatschappij Wolfensohn & Company in Londen. „We investeren in opkomende economieën zoals Brazilië en India. Daar gaat een derde van het geld naar schone energie.” Zelf heeft de prins ook een aantal investeringen in de duurzame sector.

Ook privé is Friso zich bewust van duurzaamheid. „We zijn met een verbouwing bezig van ons huis en gaan dan ook gebruik maken van zonne-energie om het water te verwarmen”, aldus de prins, die met prinses Mabel en hun twee dochters in Londen woont. Hij rijdt in een hybride auto.

Friso hoopt betrokken te blijven bij enkele projecten van deelnemers aan de Green Challenge. De Amerikaan Scot Frank ging donderdag met de hoofdprijs naar huis. Hij heeft een betaalbaar (10 euro) en mobiel apparaat bedacht dat vooral mensen in ontwikkelingslanden kunnen gebruiken voor verwarming, verlichting en koken. Het zet zonne-energie om in elektriciteit.

Honderden mensen uit de hele wereld hadden een dienst of product ingestuurd voor de wedstrijd, die voor het vierde achtereenvolgende jaar werd georganiseerd door de Nationale Postcode Loterij. Eerder hebben grote namen als Bill Clinton en Richard Branson zich al aan de competitie verbonden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer