DSM wil snelle groei in opkomende markt
HEERLEN (ANP) – Chemieconcern DSM zet de komende jaren in op forse groei in de opkomende markten. Het concern mikt er op dat over vijf jaar 50 procent van de totale omzet in de ‘snel groeiende economieën’ wordt gehaald. Nu is dat nog 32 procent. In de periode tot 2015 zal 70 procent van de totale groei van DSM uit die regio komen, verwacht DSM. Het concern maakte donderdag voorbeurs de nieuwe strategie voor de komende periode bekend.
Het doel voor de omzet in China wordt verdubbeld naar 3 miljard dollar per jaar. Om dit te bereiken wil DSM investeringen doen van 1 miljard dollar. Om zijn regionale activiteiten verder te versterken gaat DSM de hoofdkantoren van verscheidene onderdelen, onder meer Anti-Infectives en Engineering Plastics, verplaatsen naar Azië.
Voor het gehele bedrijf zet DSM in op bijna een verdubbeling van de winstgevendheid. Het bedrijfsresultaat (ebitda) zou in 2013 moeten uitkomen tussen de 1,4 en 1,6 miljard euro. In 2009 was dat nog 836 miljoen euro. De autonome omzetgroei zou moeten uitkomen op 5 tot 7 procent per jaar. Dat zal nog worden aangevuld met overnames en partnerschappen. Voor acquisities zegt DSM 1,5 tot 2 miljard euro beschikbaar te hebben.
DSM heeft de afgelopen jaren een transformatie doorgemaakt van klassiek chemisch bedrijf, naar een ‘Life Science en Material Science’-concern, dat zich meer richt op onder meer voedingsingrediënten, vitamines, maar ook plastic en producten voor de autoindustrie. Voor het cluster Nutrition zet DSM een doelstelling voor een ebitda-marge van 20 tot 23 procent neer. Nutrition zat de afgelopen kwartalen al op of rond een marge van 20 procent.
Voor het licht kwakkelende onderdeel Pharma is DSM op zoek naar partners. Die zullen naar verwachting vooral in Azië worden gevonden. Het bedrijf is al in gesprek met enkele kandidaten.