Festival Oude Muziek Utrecht
Is Franse barokmuziek oppervlakkig en decoratief? Absoluut niet, meent Xavier Vandamme, directeur van de Organisatie Oude Muziek. Tijdens het komende Festival Oude Muziek Utrecht staat Frans repertoire centraal. De jongste generatie Franse musici heeft zich gretig vastgebeten in het barokke erfgoed, maar de buitenwereld kan er nog veel te weinig aan snuffelen, stelt Vandamme. Daarom breekt hij de komende weken tijdens ’s werelds grootste oudemuziekfestival een lans voor deze muziek. Vanaf 27 augustus wordt Utrecht voor tien dagen „een dependance van Versailles” als tientallen (Franse) ensembles neerstrijken in de binnenstad en Vredenburg Leidsche Rijn.
François Couperin (1668-1733) is als composer in residence in Utrecht. Hij was vanaf zijn 25e aan het hof van Lodewijk XIV verbonden als klavecinist, componist en organist. In dertien klavecimbelrecitals worden zijn beroemde Pièces de clavecin uitgediept, maar er is ook volop ruimte voor zijn kamermuziek. Zo vertolkt gambist Philippe Pierlot met zijn Ricercar consort de Pièces de violes. Couperins instrumentale kamermuziek is bijzonder vanwege het laten versmelten van de Italiaanse met de Franse stijl. Met een adembenemende fijnzinnigheid kreeg de componist in zijn tijd iedereen op de knieën. De festivalmakers hopen dat dit ook in Utrecht gaat gebeuren.
Er komt in de Domstad ook droevige muziek aan bod, de zogeheten Leçons de ténèbres. Deze composities zijn gebaseerd op Jeremia’s klaagliederen. Ze werden oorspronkelijk in kloosters gezongen gedurende de week voorafgaand aan Pasen. Tijdens elk van de vijf concerten met een Frans klaaglied klinkt ook de visie van een hedendaagse componist op het verschijnsel lamentie.
Meer informatie: www.oudemuziek.nl