Zieke werknemer begeleiden moeilijk voor klein bedrijf
Vooral de kleinere bedrijven hebben moeite met het begeleiden van zieke werknemers. Ondernemingen met minder dan tien mensen in dienst ervaren de regels rondom de Wet verbetering poortwachter als te ingewikkeld en bureaucratisch. Bedrijven uit het middensegment weten beter raad met de nieuwe wet.
Dat blijkt uit een dinsdag bekendgemaakt onderzoek van MKB-Nederland. De organisatie voor middelgrote en kleinere ondernemingen vindt op grond daarvan dat een jaar na de invoering van de Wet poortwachter kleinere bedrijven weer moeten worden ontlast van allerlei verplichtingen.
Het afgelopen jaar heeft gemiddeld eenvijfde van het midden- en kleinbedrijf te maken gehad met een werknemer die langer dan zes weken ziek was en daarmee onder het ’poortwachtersregime’ kwam te vallen.
Volgens MKB blijkt dat door de nieuwe wet de werkgever allerlei verplichtingen erbij heeft gekregen, terwijl de werknemer „veilig achterover kan leunen”. Volgens de ondernemersorganisatie kunnen „overbodige en belastende bepalingen” gemakkelijk worden geschrapt.
Zo schiet volgens MKB de regel om een zogeheten casemanager aan te wijzen zijn doel voorbij. Deze persoon moet de uitvoering controleren van het plan waarmee wordt getracht de zieke werknemer aan het werk te helpen of te houden binnen een bedrijf. Vaak is dit een personeelsfunctionaris van de onderneming. Bij het merendeel van de kleinere bedrijven komt deze verantwoordelijkheid echter op het bordje terecht van de werkgever zelf.