Brandweer Apeldoorn verkoopt een paar oude beestjes
APELDOORN – Het loopt niet storm. Een kijkdag van de brandweer in Apeldoorn voor de verkoop van afgeschreven voertuigen trekt weinig belangstellenden. „Het zijn oude beestjes.”
De gemeente Apeldoorn zet overbodig brandweermaterieel in de etalage: een Mercedestankautospuit uit 1987, een hulpverleningsvoertuig van hetzelfde merk uit ’88 en een Mercedesbusje van de jeugdbrandweer uit ’71. Verder nog wat slangoprolapparaten, fitnessapparatuur en een pagodetent.
De brandweervoertuigen staan opgesteld op de hoofdpost van Apeldoorn. „Het zijn oude beestjes, maar ze hebben hun sporen verdiend”, zegt bevelvoerder Gert Pol. De tankautospuit –vierwielaandrijving– is de afgelopen jaren meerdere keren ingezet bij grote bos- en heidebranden op de Veluwe.
Het speciale blusvoertuig kan 3000 liter water meenemen. „Een flinke slok”, aldus Pol. „Daarmee kunnen we tien minuten blussen.” Een doorsneetank op een brandweerauto meet 1500 liter.
Nadeel voor de koper is dat de bluspomp van de ”8-01” eruit is gesloopt. „Deze konden we zelf nog gebruiken voor het nieuwe voertuig dat we hebben aangeschaft.” Voordeel is dat-ie slechts 57.000 kilometer op de teller heeft staan. De 8-70 amper 50.000 kilometer. „Bij normaal gebruik kunnen ze nog zeker tien jaar mee.”
De elf slangoprolapparaten trekken weinig belangstelling. „Het spul werkt ook niet. Met de hand oprollen gaat veel sneller”, geeft de bevelvoerder toe. „Een miskoop.”
Enkele handelaren lopen keurend rond. Van de Bunte uit Beekbergen, in- en verkoop van trucks en trailers, overweegt een bod op de twee brandweerwagens. „Voor de export.” Bedragen wil hij niet noemen. „Eerst even over nadenken.”
Een grote Mercury met Duits kenteken rijdt het terrein op. De ondernemer uit Kleve –vergezeld van een Nederlandse zaakgelastigde– zoekt een blusvoertuig voor zijn bedrijfsbrandweer. Meer wil hij niet kwijt. „Bedrijfsgeheim.”
Erg veel volk trekt de veiling niet. Waarom de verkoop en de kijkdag hartje zomer worden gehouden, weet niemand. „De directie heeft ooit een datum geprikt”, vertelt Thijs Lohuis van de brandweer.
Las- en constructiebedrijf Van ’t IJssel uit Heerde loopt met drie man sterk rond. „Wij willen onder het blusvoertuig een constructie bouwen zodat het op het spoor kan rijden.”
De verdwenen pomp tempert hun enthousiasme. „Ze hebben ’m eerst uitgekleed.”
Jan uit Arnhem –„particulier”– bezoekt regelmatig veilingen, in Nederland en Duitsland. Hij heeft zijn oog laten vallen op het gele Mercedesbusje van de jeugdbrandweer. Het busje –dat slecht schakelt– heeft ooit dienstgedaan als bedrijfsbrandweer op Groot Schuylenburg, een christelijk centrum voor mensen met een verstandelijke beperking. „Voor de lol”, aldus de hobbyist. De zware jongens laat hij links liggen.
De kavels zijn te bezichtigen op apeldoorn.nl. Geïnteresseerden moeten voor 30 juli 12.00 uur een bod uitbrengen. In een gesloten envelop. De hoogste bieder is koper. „In principe”, nuanceert Thijs Lohuis. „Voor een bod van 100 euro krijgt iemand ze echt niet mee.”
Niemand durft een schatting te maken van de werkelijke waarde van de brandweerauto’s. „De prijs kan variëren van 5000 tot 20.000 euro”, zegt bevelvoerder Pol. Ondernemer Van de Bunte: „Wat een gek ervoor geeft.”