Crisis drijft kleine supermarkt in het nauw
AMSTERDAM – De economische crisis raakt de supermarktbranche op ongelijke wijze. Vooral kleine supermarkten zien hun winst aangetast. Een op de vijf verwacht dit jaar rode cijfers te schrijven.
Dat blijkt uit het vanmorgen verschenen onderzoek ”Uwsupermarkt” dat ING hield onder ruim honderd supermarktondernemers.
In 2009 draaide ook al 20 procent van de kleinere supermarkten met verlies.
Bij de grotere supermarkten (met een oppervlakte van meer dan 1000 vierkante meter) is men aanzienlijk positiever: slechts 8 procent verwacht een verlies in 2010.
Een dergelijk contrast bleek ook vorig jaar aanwezig te zijn en het afstoten van onrendabele vestigingen door supermarktorganisaties was een kwestie van tijd. Inmiddels is het sanerings- en consolidatieproces in gang gezet en dat zal voorlopig niet ten einde zijn, menen de ING-economen.
De omzetgroei in de supermarktbranche in 2009 kwam niet boven de 1,5 procent uit en voor 2010 en 2011 gaat het ING Economisch Bureau uit van een groei van respectievelijk 1 en 1,5 procent.
„Na de topjaren 2006, 2007 en 2008 maakt de supermarktbranche een pas op de plaats met qua omzetgroei zeker drie magere jaren.”
Onder meer het versassortiment is een margemaker in de branche en grote supermarkten hebben, aldus ING, eenvoudigweg meer ruimte om een sterk assortiment neer te zetten. Ook hebben kleinere supermarkten een inflexibeler kostenstructuur, waardoor het lastig is de kosten te drukken.