Economie

Detailhandel kwakkelt nog steeds

DEN HAAG (ANP) – Hoewel de economie weer in de lift zit, merkt de detailhandel daar nog weinig van. Consumenten hebben wel geld, maar ze geven het niet uit. Het vertrouwen in de economie is bij huishoudens ver te zoeken, waardoor ze de hand nog altijd op de knip houden.

15 July 2010 18:18Gewijzigd op 14 November 2020 11:12
Foto ANP
Foto ANP

De omzet van de detailhandel kromp in mei met 0,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. Het volume lag 2,1 procent lager, terwijl de prijzen 1,2 procent stegen.

Vooral de non-foodwinkels, zoals elektronicazaken, hadden te lijden onder de geringe kooplust bij consumenten. De omzet van deze winkels daalde in mei 3,5 procent in vergelijking met vorig jaar. Dit kwam vooral door een afname van het volume, de prijzen bleven nagenoeg gelijk.

Het sterkst daalde de omzet bij doe-het-zelfwinkels (- 4,6 procent) en drogisterijen (- 5,1 procent). Als enige branche in de non-foodsector behaalden winkels in huishoudelijke artikelen een hogere omzet (2,5 procent).

De koopkracht van consumenten is wel gegroeid, maar de bestedingen blijven daarbij achter, zegt economisch woordvoerder Senne Janssen van het CBS. „Het consumentenvertrouwen is nog steeds laag. In maart was er een kleine uitschieter naar boven, maar je ziet dat mensen het nog geen tijd vinden voor grote aankopen.”

Verontrustende berichten over de euro in mei en de nieuwe verkiezingen hebben het vertrouwen van consumenten in de economie geschaad, aldus Janssen. Hij tekent daarbij wel aan dat de maand mei ten opzichte van vorig jaar één koopdag op vrijdag minder had. „Dat heeft de cijfers ook behoorlijk gedrukt.”

Hoe de cijfers er in juni uitzien, is nog even afwachten. „Maar met het WK voetbal in die maand kan het wel weer anders liggen.” De supermarkten meldden de afgelopen weken al sterk gestegen omzetten. Het warme weer en de verrichtingen van het Nederlands elftal op het WK waren zeker van invloed op de kooplust bij consumenten, aldus marktonderzoeksbureaus.

De supermarkten noteerden in mei een lichte omzetgroei van 0,4 procent. Daarentegen kromp de omzet bij de voedingsspeciaalzaken met bijna 9 procent. Hiermee kwam de omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen bijna 1 procent lager uit dan een jaar eerder.

Tankstations realiseerden in mei de hoogste omzetgroei. In deze branche steeg de omzet in vergelijking met mei vorig jaar met ruim 9 procent. Deze toename valt grotendeels toe te schrijven aan hogere brandstofprijzen.

Eerder deze week meldde het CBS positieve cijfers over de Nederlandse export. Die is voor het eerst weer op het niveau van voor de kredietcrisis gekomen. Het volume van de goederenuitvoer was in mei 18 procent hoger dan een jaar eerder. De daling van de euro ten opzichte van de dollar heeft daarbij zeker een handje geholpen. Nederlandse goederen zijn daardoor voor het buitenland goedkoper.

Ook de uitzendbranche ziet weer herstel. De uitzendbureaus zagen de omzet met 4 procent stijgen in de vier weken tot 18 juni. De groei zat vooral in de industrie en technische sector. Tekenen dat het met de economie de goede kant opgaat. „Maar de binnenlandse consument neemt het nog niet over”, aldus Janssen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer