Motetten door Suzuki
De Japanse dirigent Masaaki Suzuki is al sinds 1995 met zijn Bach Collegium Japan, in samenwerking met het label BIS, bezig met het op de schijf zetten van de vocale werken van Johann Sebastian Bach. Er is nu ook een opname van de motetten van Bach verschenen. Bach componeerde de motetten waarschijnlijk voor bijzondere, plechtige gelegenheden, zoals begrafenissen en trouwdiensten. Er zijn acht motetten opgenomen: de bekende zes motetten (BWV 225-230) zijn aangevuld met twee motetten waarover men twijfelt of Bach de componist is. In het booklet wordt hierop uitgebreid ingegaan.
De cd opent met twee dubbelkorige motetten: ”Singet dem Herrn ein neues Lied” en ”Komm, Jesu, komm”. Suzuki kiest ervoor de stemmen te verdubbelen door vier strijkers en vier houtblazers.
Het is technisch volmaakt wat het koor hier laat horen. Geheel in balans, alles spatzuiver in de kern van de toon, zeer gepolijst en in alle opzichten verzorgd gezongen. Toch mis ik wat: ik vind het te netjes, het gaat voor mij ten koste van de pure muzikale expressie.
Anders wordt het bij het derde motet van de cd, ”Jesu, meine Freude”. Het is alsof er een knop omgaat. Suzuki kiest weliswaar nog steeds voor hoge tempi, maar is in de uitvoering hierbij veel expressiever dan bij de eerste twee motetten. Daarmee wordt het ook veel spannender: ik ging geboeid luisteren. Hoewel deze motetten overbekend zijn, werd ik nieuwsgierig naar wat er ging komen.
Een juweeltje vind ik de uitvoering van ”Ich lasse dich nicht, du segnest mich denn”. Met name in de koraalfuga is dit stuk prachtig in de articulatie. Hierdoor fraseert zo’n Bachfuga makkelijk en prettig.
Bach Motets, Bach Collegium Japan o.l.v. Masaaki Suzuki; BIS (BIS-SACD-1841); € 22,95.
Bach Collegium Japan o.l.v. Masaaki Suzuki
Bach Collegium Japan o.l.v. Masaaki Suzuki
Bach Collegium Japan o.l.v. Masaaki Suzuki
Bach Collegium Japan o.l.v. Masaaki Suzuki