Politiek

Bewindsvrouw content met mbo-klachtenlijn

DEN HAAG (ANP) – De klachtenlijn waar leerlingen en ouders terechtkunnen met grieven over een mbo-opleiding voorziet duidelijk in een behoefte. Dat constateert demissionair staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs), die tevreden is over het functioneren van de lijn die op 1 april werd geopend.

1 July 2010 12:40Gewijzigd op 14 November 2020 11:04
Staatssecretaris Van Bijsterveldt is tevreden met de mbo-klachtenlijn. Foto ANP
Staatssecretaris Van Bijsterveldt is tevreden met de mbo-klachtenlijn. Foto ANP

„Er blijft geen klacht op de plank liggen”, constateert de bewindsvrouw. „Elke klacht wordt serieus genomen en voortvarend opgepakt door de scholen. De ombudslijn maakt klachten van studenten inzichtelijk en brengt de klachtenafhandeling van mbo-scholen verder op orde. En dat was precies het doel.”

De ombudslijn kwam er onder meer na een rapport van de Onderwijsinspectie met daarin een lijst van ruim zestig mbo-opleidingen die ver onder de maat presteren. Ook scholieren trokken al enige tijd aan de bel. Ze eisten meer les, betere roosters en meer gekwalificeerde docenten.

Leerlingen en ouders die een klacht hebben over een mbo-opleiding kunnen sinds april een jaar lang bij de lijn terecht via post en telefoon (0318-698422) maar het liefst via internet (www.ombudslijnmbo.nl). In mei registreerde de dienst 22 klachten, in april waren het er zestig.

Bijna de helft van de klachten gaat over een gebrekkige begeleiding, uitval van lessen, opleidingsduur of gebrekkige voorlichting over de opleiding. Andere klachten hebben betrekking op kwesties als doorstroming, toetsen en examens.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer