FrieslandCampina wil meer uit melk halen
AMERSFOORT (ANP) – Zuivelreus FrieslandCampina wil de komende tien jaar meer waarde halen uit melk en extra investeren in zuiveldranken, merkkazen en ingrediënten voor baby- en kindervoeding. Dat blijkt uit de strategie ‘route 2020’ die het fusiebedrijf vrijdag presenteerde.
FrieslandCampina wil de voedingswaarde van melk beter benutten. „Melk is een van de rijkste voedingsbronnen in de wereld”, stelde topman Cees ‘t Hart in een toelichting. „Wij zijn ervan overtuigd dat we nog meer met melk kunnen doen.” De melkinnovaties moeten leiden tot nieuwe, verantwoorde voedingsmiddelen en ingrediënten die andere producten „beter en smakelijker” kunnen maken, aldus ‘t Hart.
FrieslandCampina ontstond begin 2009 uit de fusie van Friesland Foods en Campina. Met de nieuwe strategie verwacht de producent van merken als Chocomel, Vifit, Mona, Milner en Appelsientje dat de verkoop van „onderscheidende” producten met gemiddeld 5 procent per jaar zal groeien.
In Europa wil FrieslandCampina vooral groeien door een breder pakket zuivelproducten te leveren aan horeca, bakkerijen en professionele keukens. Wereldwijd wil het bedrijf een grotere rol gaan spelen bij de levering van ingrediënten voor de voedingsmiddelenindustrie, door samen met afnemers specifieke producten te ontwikkelen. Die speciale producten moeten deels de plaats innemen van bulkproducten als melkpoeder en weipoeder.
Het bedrijf houdt rekening met acquisities om de ambities te verwezenlijken. Het afstoten van activiteiten is vooralsnog niet aan de orde.