Binnenland

Tunnelboor N/Z-lijn bereikt Dam

AMSTERDAM (ANP) – De boor die in Amsterdam een tunnel graaft voor de Noord/Zuidlijn is onder de Dam gearriveerd. De gigantische machine, de Gravin genaamd, is onder de Bijenkorf door. De boor had nauwelijks effect op het gebouw.

14 June 2010 08:11Gewijzigd op 14 November 2020 10:53
Werkzaamheden woensdag aan de Noord-Zuidlijn onder het Stationsplein in Amsterdam. Rechts staat de tweede boor Noortje klaar om de tweede tunnel te boren. Foto ANP
Werkzaamheden woensdag aan de Noord-Zuidlijn onder het Stationsplein in Amsterdam. Rechts staat de tweede boor Noortje klaar om de tweede tunnel te boren. Foto ANP

Dat heeft het projectbureau Noord/Zuidlijn zondag bekendgemaakt. De boor heeft sinds eind maart een tunnel gegraven van 533 meter. Met een snelheid van 15 meter per dag hadden de boorders acht dagen nodig om de Bijenkorf te passeren.

Het gebouw is daarbij nauwlettend in de gaten gehouden. Er was een „heel lichte verzakking van enkele millimeters”, maar deze zetting bleef ruim binnen de strenge normen die zijn gesteld, aldus een woordvoerder. Er waren maatregelen genomen om eventueel grout –een verstevigend mengsel van onder andere cement– onder de fundering te injecteren, maar dat bleek niet nodig.

„Voor het boren was het gebouw enkele millimeters opgetild, zodat je per saldo op bijna nul uitkomt”, aldus de woordvoerder.

De directie van de Bijenkorf eiste vlak voordat het boren zou beginnen extra onderzoek, omdat ze vreesde voor verzakkingen. De gemeente wist die te voorkomen, maar zegde wel extra meetapparatuur toe om de effecten van het boren in de gaten te houden. De gemeente stelde zich ook garant voor eventuele schade.

„Er is veel te doen geweest om de Bijenkorf. Dus veel Amsterdammers zullen opgelucht zijn dat het boren geen schade heeft aangericht”, aldus verantwoordelijk wethouder Wiebes. „Dit resultaat is alvast mooi en geeft vertrouwen voor het vervolg van de werkzaamheden. Maar we blijven alle panden langs het tracé natuurlijk bijzonder goed in de gaten houden.”

Na de Dam zal de tunnelboormachine langs het gebouw Indus­tria boren, waarvoor ook voorzieningen zijn getroffen voor het uitvoeren van compenserende injecties met een cementmengsel.

Naar verwachting arriveert de boor begin juli bij het toekomstige metrostation Rokin. De tunnel wordt gegraven voor de Noord/Zuidlijn, een nieuwe metroverbinding. De metro moet in 2017 gaan rijden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer