Das wohltemperierte Clavier
Een heilzaam recept voor klavierspelers: iedere dag een partje Bach, bij voorkeur uit zijn ”wohltemperirte Clavier”, dat ongeëvenaarde monument van 48 preludiums en fuga’s in alle mogelijke toonsoorten. Het maakt de vingers los, want het technisch niveau is zeer aanzienlijk. En het scherpt de concentratie, want elke noot telt.
Frédéric Desenclos is ervaringsdeskundige; hij vertolkt de meer dan vier uur Bach op vier cd’s, op vier orgels: twee historische (Zaltbommel en de oud-katholieke kerk in Den Haag) en twee moderne (Saint-Vincent, Lyon, en Saint-Etienne, Baïgorry). Een origineel concept, en het klinkt werkelijk fantastisch. Desenclos benut de orgels ten volle, zonder in buitenissige registraties te vervallen. Soms een minimale Holpijp (nr. 8, tremulant), of een Quintadena (5, gevolgd door een fenomenale fuga met Trompet 8’), maar ook een duet tussen Trompet en Dulciaan (37, Zaltbommel) en uiteraard de nodige plena, een enkele keer aangevuld met het pedaal (21, 26 en andere).
Desenclos’ spel is een feest. Binnen een kader van ”geen fratsen, dat scheelt” –geen zware accenten, een altijd doorlopende muziekstroom– speelt hij joyeus, spontaan, uit de losse pols, zonder enige vorm van slordigheid of flodderigheid. De intonatie is meest royaal, uitgezonderd in de echt ingetogen stukken (4, 8!, 12), tempi zijn stevig, maar nergens is er onrust. Daarvoor zorgen ook zijn uitstekende techniek en groot gevoel voor maat en stijl. Bachs geniale, soms adembenemende ontdekkingstocht door de harmonieënwereld is hier geen academisch vertoog, maar sprankelende muziek. Het boekje (Frans en Engels) bij dit in alle toonaarden aanbevelenswaardige product bevat een opstel over Bachs werk, alle disposities én registraties.
L’intégrale à l’orgue du Clavier Bien Tempéré; Frédéric Desenclos; Triton (TRI 331164); 4-cd; € 45,-
Frédéric Desenclos, orgel (Zaltbommel)
Frédéric Desenclos, orgel (Den Haag)
Frédéric Desenclos, orgel (Den Haag)