Samuel de Lange door Arno van Wijk
Van de zes orgelsonates die Mendelssohn schreef, genieten vooral de tweede, vierde en zesde grote bekendheid. Veel kariger is de score voor zijn Nederlandse tijd- en geestgenoot Samuel de Lange sr. (1811-1884). Van de vier sonates die hij schreef, is de tweede vrijwel de enige die de orgellessenaar wel eens haalt.
Wie benieuwd is naar de overige drie, kan zijn hart ophalen aan de cd ”Samuel de Lange sr.”, door Arno van Wijk volgespeeld op Wolfferts/Heinemanorgel van de Maartenskerk in Zaltbommel. Van dit instrument was Van Wijk de vaste bespeler, voor zijn overstap naar Goes, vorig jaar.
Een artistieke reden om voor Zaltbommel te kiezen, is natuurlijk dat De Lange zelf in Rotterdam een Wolffertsinstrument bespeelde, dat in 1940 ten onder ging in het oorlogsgeweld.
Behalve de vier sonates speelt Van Wijk ook De Langes variatiereeks over het Nederlandse volkslied ”Wien Neerlandsch bloed”, fraai geregistreerd met een prominente rol voor de tongwerken van het instrument.
In zijn voordracht houdt de technisch vaardige Van Wijk vooral de grote lijn in het oog. Dat is een te respecteren keus, al had in sommige passages een wat duidelijker articulatie zijn spel goed gedaan.
Hoewel de drie minder bekende sonates van De Lange het overrompelende van de tweede missen, zijn het bepaald geen etudestukjes. Daarvoor is de spanningsboog in de slotdelen te fraai van opbouw en zijn de fuga’s in de finales veel te knap.
Al met al neemt Van Wijk met dit schijfje een aardig voorschot op het De Langejaar 2011.
Samuel de Lange sr., Arno van Wijk, Maartenskerk Zaltbommel; tuliprecords.nl (TRCS 600603); € 18,50.
Arno van Wijk, Maartenskerk Zaltbommel
Arno van Wijk, Maartenskerk Zaltbommel