Senaat twijfelt over wet wegverbreding
In de Eerste Kamer groeien de twijfels over de spoedwet wegverbreding, een miljoenenproject van het kabinet-Balkenende om versneld spitsstroken aan te leggen.
De VVD verwacht dat burgers veel meer lawaai te verduren krijgen. De PvdA wil zelfs een nadere bezinning, omdat er veel geld nodig is voor het achterstallig onderhoud van vooral spoorlijnen.
Dat blijkt uit de tweede serie schriftelijke vragen over de wet die senatoren deze week op minister De Boer van Verkeer hebben afgevuurd. Eigenlijk wilde de Eerste Kamer helemaal niet meer met De Boer praten, omdat het kabinet al lang en breed demissionair is. De Senaat ging echter door de knieën, omdat de Tweede Kamer gewoon doorvergaderde en eind vorig jaar de wet aannam met steun van zowel PvdA als VVD.
De PvdA vindt nu dat recente ontwikkelingen „de vraag rechtvaardigen of een nadere bezinning niet gewenst is.” Daarbij wijst de PvdA vooral op de miljoenen die jaarlijks extra nodig blijken voor spooronderhoud.
Voor de uitvoering van de spoedwet is 380 miljoen euro gereserveerd, waarmee in een paar jaar 150 kilometer spitsstrook kan worden aangelegd. Dat is een vluchtstrook die in de spits als rijbaan dienstdoet. Daarvoor moet soms een extra strookje asfalt van een paar decimeter breed worden gestort. Volgens prognoses verdwijnen hierdoor enkele beruchte files en worden andere flink korter. De effecten zijn echter tijdelijk van aard. Na verloop van tijd loopt de weg weer vol.
De PvdA-fractie vraagt zich verder af of het woon- en leefklimaat van mensen langs de snelwegen verslechtert wanneer er voor de economische belangen wordt gekozen. Ook de VVD is bang dat die mensen veel meer met geluidsoverlast te maken krijgen. De geluidswerende maatregelen zijn bij sommige projecten veel later klaar dan de daadwerkelijke wegverbreding. Daarmee herhalen de liberalen opvallend genoeg kritiek van GroenLinks en de SP in de Tweede Kamer.
De senatoren van de SGP en de ChristenUnie vinden de onderbouwing van de spoedwet „vaag en oppervlakkig.” De Boer is nu aan zet om de Eerste Kamer in een nader antwoord van het nut van de wet te overtuigen. Het CDA steunt zijn aanpak, maar voor een meerderheid is ook een fiat van PvdA of VVD nodig.