Joseph Haydn
Het is frappant te merken hoezeer de muziek van Joseph Haydn (1732-1809) bij het beluisteren lijkt op die van Mozart (1756-1791). Maar terwijl Mozart harmonisch nieuwe wegen inslaat, blijft Haydn duidelijk nog in vaste en repeterende structuren componeren.
Haydn heeft een relatief gezapig leven gedurende dertig jaar van zijn werkzame periode, vanwege een vaste baan als hofcomponist en dirigent voor de Hongaarse prins Nikolaus Esterházy. De componist reist zelden, maar zijn muziek vindt afnemers in heel Europa.Aan dit rustige leventje komt abrupt een einde als Esterházy’s opvolger al na twee dagen alle musici ontslaat. Haydn neemt een aanbod aan om in Londen te komen werken voor een aantal concertseries.
Uit de correspondentie van de componist uit die tijd spreekt vooral de drukte en hectiek van de grote stad. Haydn ontvlucht het rumoer en componeert vervolgens twaalf zogenaamde Londense symfonieën, waarvan het Amsterdam Baroque Orchestra onder leiding van Ton Koopman er op deze cd twee laat horen: vakkundig gespeeld op historische instrumenten.
Haydns Londense impresario wil dat de componist ook zelf als solist concerteert in zijn symfonieën. Aan het eind van nummer 98 is daarom een korte klavecimbelsolo te horen, uniek voor een niet-concertante symfonie.
Dat Haydn in wezen voortdurend op zoek is naar rust en regelmaat, is ook in deze twee werken te horen. Het wordt maar zelden echt heel spannend in deze Londense symfonieën. Ze behoren evenwel tot de betere werken van Haydn. En ze maken dat de componist in het Engeland van de tweede helft van de achttiende eeuw een gevierd componist wordt.
Joseph Haydn, Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman; Challenge Classics (CC72360); € 19,99.