Brugdeel schuift over gestremde IJssel
Bij Hattem is zaterdag begonnen met het verplaatsen van een 135 meter lang brugdeel over de IJssel. Zondag wordt het element omhoog getakeld en is de nieuwe overspanning over de IJssel een feit.
De stalen brug van een kilometer lengte is onderdeel van de nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle, de Hanzelijn. „Zoiets als dit maak je maar eens mee”, zei een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail zaterdag. De iets verderop gelegen spoorbrug is bijna anderhalve eeuw oud. Het 2500 ton wegende nieuwe brugdeel wordt vanaf de Zwolse zijde van de IJssel langzaam op twee pontons gereden. De IJssel is het hele weekend gestremd.Om te voorkomen dat toeschouwers te dichtbij komen, lopen aan weerszijden van de rivier beveiligers rond. Twee boten van Rijkswaterstaat moeten schepen die geen weet hebben van de stremming tijdig tegenhouden. Ook op de oude spoorbrug is beveiliging aanwezig om te voorkomen dat toeschouwers vanaf dat punt het werk gaan bekijken. ProRail heeft een grasveld aan het water beschikbaargesteld voor belangstellenden. Vele tientallen bezoekers houden met camera’s de verrichtingen bij.
Het brugdeel is de afgelopen maanden op de Zwolse oever in elkaar gezet. Zaterdagmiddag rond kwart voor een kwam het gevaarte in beweging. Het wordt langzaam op twee pontons gereden, die de rivier opvaren. Als het zondag omhoog is gehesen, wordt in de maanden erna het brugdek gebouwd. Op 25 april 2011 kunnen de eerste treinen er overheen rijden. Vanaf eind 2012 maakt de 58 miljoen euro kostende brug tevens onderdeel uit van de Hanzelijn, als die dan voltooid is.