Een noodschreeuw uit de diepte
Ontroerend mooi zet de nieuwste opname van Feike Asma in met het populaire ”Jesus, joy of man’s desiring”. Van zulke stillevens staan er meer op deze cd’s, zoals Cantilena van Rheinberger en Melodia van Reger. Het zijn breed ademende schilderingen zoals alleen Asma (overleden in 1984) ze kon spelen, doorleefd en vol smaak verteld, met veel oog voor klank en sfeer.
Toch zijn het vooral de grote werken waardoor deze dubbel-cd van Festivo boven de middelmaat uitsteekt: Allegro uit de zesde symfonie van Widor, Fantasie-Sonate nr. 3 van De Lange, Introduction und Passacaglia in d van Reger en Fête Dieu van Andriessen. Asma is er goed voor gaan zitten en het meeste komt glansrijk uit de verf. Hier toont Asma zich weer de gedreven spelende geweldenaar, een fascinerend musicus, die soms wegdroomt in zachte fluisteringen, maar evengoed enorm kan uitpakken en met opgestroopte mouwen werkelijk alles uit de kast kan halen, zoals bij het Fête Dieu van Andriessen. Het stuk eindigt heel aangrijpend, als een noodschreeuw uit de diepte.Asma bespeelt op deze dubbel-cd het orgel in de Grote of Sint-Bavokerk te Haarlem. Dat is een gelukkige keus geweest, want Asma is hoorbaar geboeid door dit orgel, waardoor er soms een interessant samenspel ontstaat tussen orgel en kerkruimte. Tjongejonge, wat een orgel is dit toch.
De cd bevat enkele werken uit de barok (Bach en Krebs). Maar de meeste werken komen uit de Duitse en de Franse romantiek: Mulet, Rheinberger, Reger en Widor. Van Nederlandse bodem zijn de composities van De Lange, Andriessen, Kee en Monnikendam.
Laat Festivo alstublieft nog wat meer uit de archieven halen. Er is nog genoeg.
Feike Asma. St. Bavo – Haarlem; Festivo (6962272); 2-cd; € 19,75.