Overeenstemming Rotterdam en Rijk over CS
Rotterdam, het Rijk, Stadsregio en de Nederlandse Spoorwegen zijn het eens geworden over de hoofdlijnen van het nieuwe Centraal Station in Rotterdam. Dat moet grondig verbouwd vanwege de aansluiting van de hogesnelheidslijn en RandstadRail. Het CS is bovendien al niet meer groot genoeg voor de huidige aantallen reizigers, laat staan voor de aantallen die over enkele jaren worden verwacht. De plannen zijn donderdag gepresenteerd.
Het vorige college van Rotterdam kwam twee jaar geleden ook al met een ambitieus plan voor het gebied. Dat trok vooral de aandacht vanwege de champagneglazen” die de architect erbij getekend had. Het plan werd tot twee maal toe door het Rijk afgewezen omdat het veel te duur was.
Het nieuwe college van Rotterdam begon vorig jaar dan ook opnieuw, dit keer in nauwe samenwerking met Rijk, Stadsregio en de spoorwegen. Elementen uit het vorige plan, zoals het scheiden van de verschillende vervoersstromen, zijn behouden, maar wel anders ingericht.
Het oude stationsgebouw blijft nu ook grotendeels behouden, maar het stationsplein wordt overdekt. Daaronder komt het station van Randstadrail. Op het overdekte stationsplein komt een terminal waar overgestapt kan worden op bijvoorbeeld tram en bus.
Het reizigerstunnel in het CS gaat van acht naar dertig meter breedte. Nu al kan de tunnel de 140.000 passagiers per dag nauwelijks aan, en de verwachte 400.000 in 2025 kunnen er zeker niet door.
Het nieuwe CS kost 409 miljoen euro. Daarvan is 100 miljoen van Rotterdam, 100 miljoen van de Stadsregio, 154 miljoen van Verkeer en Waterstaat en 55 miljoen van VROM. Wat de bijdrage van NS zal zijn is nog niet bekend. De plannen worden nu verder uitgewerkt en het ontwerp is definitief in 2004. Al in 2003 beginnen de werkzaamheden voor RandstadRail naast CS. Waarschijnlijk is al het werk pas af in 2010. De HSL gaat overigens al in 2007 rijden.