Economie

Warenhuis de Bijenkorf 140 jaar

AMSTERDAM (ANP) – Warenhuis de Bijenkorf bestaat 140 jaar. In 1870 opende Simon Philip Goudsmit het Magazijn de Bijenkorf, een kleine fourniturenwinkel aan de Amsterdamse Nieuwendijk 132. In zijn lange bestaan is het warenhuis inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende keten met 4100 medewerkers en vestigingen in vrijwel alle grote steden in Nederland.

20 April 2010 19:08Gewijzigd op 14 November 2020 10:22
AMSTERDAM – Warenhuis de Bijenkorf bestaat 140 jaar. In 1870 opende Simon Philip Goudsmit het Magazijn de Bijenkorf, een kleine fourniturenwinkel aan de Amsterdamse Nieuwendijk 132. Foto ANP
AMSTERDAM – Warenhuis de Bijenkorf bestaat 140 jaar. In 1870 opende Simon Philip Goudsmit het Magazijn de Bijenkorf, een kleine fourniturenwinkel aan de Amsterdamse Nieuwendijk 132. Foto ANP

De Bijenkorf, dat graag naar buiten treedt als ’stijlvol’ en ’toonaangevend’ warenhuis, laat het jubileum niet ongemerkt voorbijgaan. Vanaf dinsdag staan zes weken lang festiviteiten op het programma om het feest luister bij te zetten.Zo lanceert het warenhuis een Special Edit140n, een eenmalige collectie producten in beperkte oplage. De collectie bevat ruim honderd speciaal ontworpen artikelen door onder meer Diesel, Daryl van Wouw, Ray–Ban, Floris van Bommel, Arma, Hans Ubbink, Softline, Tommy Hilfiger, DKNY, Armani, Fred de la Bretonière, Evian en Blond. De Special Edit140ns, die de Bijenkorf–identiteit moeten uitstralen, zijn in alle filialen en op de website verkrijgbaar.

Verder brengt het warenhuis onder de titel Inspirat140n een jubileummagazine uit. De verschillende werelden van het warenhuis, van mode tot boeken, van cosmetica tot wonen en van horeca tot muziek, komen samen in deze 140 pagina’s tellende glossy", aldus het warenhuis. Smaakmakers die de Bijenkorf inspireren, onder wie Li Edelkoort, Piet Paris, Wendelien Daan, Tommy Hilfiger, Leonard Lauder en Stefano Marzano leveren bijdragen aan het magazine. Inspirat140n bevat extra voordeelvouchers voor de klanten.

Op de website deBijenkorf.nl kan de bezoeker een Inspirat140n Game spelen, waar cadeaukaarten mee te winnen zijn en met Kans&Krijg krijgen bezoekers voordeelvouchers gedurende de jubileumperiode. Bijzonder op deBijenkorf.nl is de samenwerking met het Stadsarchief Amsterdam, waar een groot aantal historische foto’s van de Bijenkorf is te bezichtigen.

Inmiddels staat het warenhuis, dat onderdeel is van retailorganisatie Maxeda, zelf ook in de etalage. In februari kondigde Maxeda een strategische heroriëntatie aan, waarbij het overweegt de modedivisie te verkopen. Hiertoe behoren de winkelketens V&D, met restaurantformule La Place, de Bijenkorf, Hunkemöller en M&S Mode.

De retailorganisatie hoopt voor het einde van het jaar duidelijkheid te hebben over de plannen met de modedivisie. „Wij zijn ervan overtuigd dat onze modewinkelketens nu klaar zijn voor de volgende stap in hun ontwikkeling", zei topman Tony DeNunzio van Maxeda.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer