„Wat we bij Dekazon doen, doen we zelf”
Buiten warm, binnen koel. Dat is ’s zomers de uitdaging voor Dekazon. Het Apeldoornse bedrijf plaatst tegenwoordig zelfs zonwering op noordgevels.
Voor Ronald van Kralingen (38), directeur van Dekazon, staat de drukste tijd van het jaar voor de deur. „Eind april, begin mei wordt het buiten warm en willen de mensen het binnen graag koel houden. Dan komt zonwering in beeld.” Van Kralingen wil dit jaar het wereldkampioenschap voetbal in juni voor zijn. Glimlachend: „Vlak voor en tijdens het evenement stijgt de verkoop van breedbeeldtelevisies. Mensen kunnen hun geld maar één keer uitgeven. Voor ons is het dan fijn als die veranda van 10.000 euro al is besteld.”De vader en de oom van Van Kralingen startten 26 jaar geleden het bedrijf in buiten- en binnenzonwering. Vanaf het begin kenmerkte Dekazon zich door het zelf bouwen van zonneschermen, knikarmen, screens en rolluiken. ”Wat we bij Dekazon doen, doen we zelf” geldt nu nog steeds. Pa is nog enkele dagen per week actief in het bedrijf, zoon Ronald biedt werk aan zestien mensen. De vestiging in de binnenstad van Apeldoorn werd enkele weken geleden ingeruild voor een gloednieuw, opvallend pand aan de rand van de stad. De nieuwbouw van showroom en assemblagehal is bijna 1700 vierkante meter groot. Eind deze week is er open huis.
In de showroom staan drie veranda’s uitgestald. „Een groeimarkt”, volgens Van Kralingen. „Mensen zijn gejaagd en zitten vol stress, moeten keihard werken. Vakanties zijn vaak te duur, dus zoekt men ontspanning thuis, in de tuin. Daarbij moet het wel comfortabel en een beetje luxe zijn.” Dus geen gedraai meer aan stokken en geschuif met palen; alles is elektrisch te bedienen. En natuurlijk een kacheltje, voor als het ’s avonds afkoelt. „Met een verwarmde veranda kun je bijna het hele jaar door buiten zitten.”
Dekazon haalt 65 procent van de omzet uit de particuliere markt. Behalve zonwering en veranda’s levert het Apeldoornse bedrijf raamdecoratie, horren, garagedeuren, serres, dakkapellen en dakramen. Woninginrichting staat hoog op het verlanglijstje van Van Kralingen. „Consumenten willen niet meer naar verschillende winkels, maar alles-in-een kopen.”
De zakelijke markt van Dekazon bestaat vooral uit scholen, bejaarden- en ziekenhuizen. Maar ook alle vestigingen van Monuta Uitvaartzorg zijn door het bedrijf voorzien van zonwering. Van Kralingen investeert liever in een langdurige relatie dan dat hij „gaat voor de snelle euro’s.” Bij schoolgebouwen constateert hij iets opmerkelijks. „Zelfs op de noordgevels van de gebouwen brengen we nu screens aan. Anders kunnen ze binnen niet zien wat er op de digitale borden verschijnt. We doen steeds meer aan lichtregulering.”
Moeilijke klussen vindt Van Kralingen een uitdaging. In Utrecht verzorgde hij zonwering in een klooster. „Je weet niet wat je dan tegenkomt.” Het monumentale pand van de Politieacademie in Apeldoorn –700 ramen– vergde allemaal aparte steunen en beugels. „In eigen beheer kunnen we dat maken.”
Klimaatbeheersing is hot, weet Van Kralingen. „Alles moet tegenwoordig klimaatneutraal en energieneutraal. De overheid stimuleert dat ook. We moeten toch zien dat we met z’n allen die airco’s een standje lager krijgen.” Wat dat betreft vormt zijn nieuwe pand in de Apeldoornse wijk Zuidbroek met een behoorlijk glasoppervlak een stevige uitdaging. „Een warmtetoetreding van jewelste.”
Van Kralingen stelt met zijn zonwering „90 procent van de warmte buiten te kunnen houden.” Niet alleen met zonwering maar ook door gewoonweg logisch na te denken. „Op de oostgevel van een pand staat in de zomer ’s ochtends om kwart voor zes de zon al te branden. Dan moet de zonwering naar beneden. Met een zon-windautomaat op het dak gaat dat vanzelf. Als de eerste werknemer om acht uur komt, en die moet zelf de zonwering laten zakken, ben je al te laat. De warmte die dan in een pand zit, krijg je er de hele dag niet meer uit.”
Vijf graden koeler, houdt Van Kralingen als standaard aan. „Het gaat ook hier om de beleving. Een lichaam went heel snel aan 18, 21 of 23 graden. Als de temperatuur maar constant is. Er mogen geen schommelingen in zitten.”
Hij houdt in de showroom nog even halt bij een dakraam. Uiteraard kan het ingebouwde zonnescherm automatisch op en neer. Gemak dient tenslotte de mens. Maar ook de tijd van snel naar boven rennen om bij een hoosbui het raam dicht te doen, is definitief voorbij. „Er zit een regensensor op. Bij de eerste spetters sluit het raam zichzelf.”