Fracties aan de haal met ANWB-peiling
Zowel voor- als tegenstanders van de kilometerheffing in politiek Den Haag vinden dat de ANWB-peiling over beprijzing van gereden kilometers hun gelijk bevestigt.
Uit de peiling, waaraan zo’n 400.000 mensen meededen, blijkt dat 20 procent verklaard voorstander is en 20 procent fervent tegenstander. Van degenen die aan de peiling meededen, vindt 68 procent dat betalen naar gebruik van de auto eerlijker is dan betalen naar bezit van de auto. Maar de kilometerheffing die het kabinet voor ogen had, stuit op grote bezwaren. De deelnemers zijn tegen een apart tarief tijdens de spits. Ook een registratiekastje in de auto stuit op grote bezwaren.Elke Kamerfractie ziet de peiling als een steun in de rug. VVD, SP en PVV leiden eruit af dat de ANWB-leden de kilometerheffing niet zien zitten. Volgens VVD-Kamerlid Aptroot blijkt uit de peiling dat 20 procent tegen is en dat 60 procent twijfelt: „In feite ziet dus 80 procent van de ANWB-leden de kilometerheffing niet zitten”, aldus Aptroot.
De voorstanders van de kilometerheffing benadrukken dat de ANWB-leden in meerderheid voor het betalen naar gebruik van de auto zijn. Aan de weerstand tegen de spitsheffing en het registratiekastje moet volgens PvdA, GroenLinks en ChristenUnie worden gewerkt.
Volgens GroenLinks geeft de uitkomst van de peiling de tegenstanders van de kilometerheffing een „fikse tik op de vingers.” CU-Kamerlid Cramer: „De twijfels van leden over de veiligheid van het kastje of over de manier van spitsheffing, vindt de partij herkenbaar en zouden aan de orde zijn geweest bij de behandeling van de wet.”
Het CDA in de Tweede Kamer vindt dat de uitkomst van de ANWB-peiling „volstrekt in overeenstemming” is met zijn eigen standpunt. Het CDA is ook voor het beprijzen van autogebruik, maar niet volgens de manier waarop het kabinet dat heeft voorgesteld.
Demissionair minister Eurlings van Verkeer sprak van een belangrijke uitkomst van de ANWB-peiling. Volgens hem biedt de peiling „voldoende handvatten” om verder te gaan met het principe van betalen voor het autogebruik.
VNO-NCW, MKB-Nederland en de RAI Vereniging, die belangen behartigt van fabrikanten en importeurs van auto’s en vrachtwagens, zijn tevreden en leiden uit de peiling af dat mensen liever niet willen betalen voor het bezit van hun auto, maar wel voor het gebruik.