Aldonk bouwt garage voor de boot
’s-GRAVENDEEL – Eigenlijk bracht een relatie van Ewout Barth hem op het idee. „Hij zocht een degelijke overkapping voor zijn sloep. En dan niet zo’n houtje-touwtjeconstructie.” CoverCoat was geboren.
Ewout Barth (31), directeur van Aldonk Plaatwerkindustrie in ’s-Gravendeel, kan enthousiast vertellen over zijn nieuwste product. En dat terwijl de markt van boten en sloepen eigenlijk vreemd was voor Aldonk.Het bedrijf, waar twintig mensen werken, ontwikkelde zich vanaf 1968 tot specialist in niet-verspanende bewerkingen van staal, roestvrijstaal en aluminium. Machineonderdelen, geluiddempende omkastingen, consoleplaten, designplaatwerkdelen, hekwerken en brandstoftanks zijn een kleine greep uit de totale productie van Aldonk. Voor een opdrachtgever maakte Aldonk een heel groot wijnrek van ijzer. Voor Jimmy Products ontwikkelde Aldonk een vitrinekast voor popcorn en nacho’s.
Aldonk Plaatwerkindustrie is onderdeel van de Barth Bedrijvengroep, actief in de Hoeksche Waard. De oprichter van Barth Bedrijven, Arie Barth, is de uitvinder van het zogenaamde Barthblokje. Dat is een speciale aardverbindingklem die het aarden van elektronische installaties versnelt en vergemakkelijkt. Na het ontwikkelen van het prototype werd een machine ontwikkeld waarmee het blokje geproduceerd kon worden. Al snel bleek het blokje een succes en nog altijd wordt het gebruikt bij de elektrotechnische installatie.
Tot de Barth Bedrijvengroep behoren naast Aldonk ook Barth Installatietechniek, Barth Witgoed, Barth Verlichting & Sfeer, Controlscope en Modlite. De groep wordt geleid door Ewout Barth en drie van zijn neven. „Veel van de producten die Aldonk levert, zijn uniek en kunnen daarom niet via een gestandaardiseerd of geautomatiseerd productieproces worden vervaardigd”, zegt Barth. „We maken op maat.” De CoverCoat is daar een goed voorbeeld van.
Met een knop op de afstandsbediening gaat de CoverCoat omhoog. „Gemak dient de mens”, meent Barth. „Geen gedoe met zeiltjes en touwtjes. Ook voor oudere mensen is het reuzehandig. Niet tien minuten rommelen en trekken. Het apparaat doet zelf het werk.”
De CoverCoat kan binnen een dag worden geplaatst. Het systeem bestaat uit een roestvrijstalen kokerconstructie en een zeil zonder ritsen. Hoogte, lengte en breedte zijn volgens Barth geen probleem. Bij een klant in Rotterdam leverde hij een CoverCoat van 11 meter lang, 3 meter breed en 2 meter hoog. „Eigenlijk is het gewoon een garage voor boten.”
Bootoverkappingen zijn natuurlijk niet nieuw. Bekend zijn de massieve botenhuizen. Veel eigenaren van sloepen en kleine jachten timmeren zelf een al dan niet wankele constructie, maar er zijn ook kant-en-klare oplossingen op de markt. Nieuw aan CoverCoat –de goed bekkende naam werd bedacht door een door Barth ingeschakeld reclamebureau– is dat het systeem elektrisch op en neer gaat. „Je komt aanlopen, drukt op de knop en binnen enkele seconden is de boot klaar om uit te varen. Er zit zelfs geen vogelpoep op de boot. En als je terugkomt, ligt de boot zo weer onder zijn huisje.”
Barth geeft toe dat CoverCoat interessant is voor mensen die aan het water wonen en over een goed gevulde portemonnee kunnen beschikken. Een sys-teem waar een standaardsloep onder past, kost exclusief btw en exclusief plaatsing toch algauw een slordige 13.000 euro. „Het is een passende oplossing als het binnen je financiële plaatje valt”, aldus Barth. „De overkapping kan in alle kleuren worden geleverd, ook in natuurtinten. Zo valt de overkapping weg in het landschap.”
Barth toog vorige maand met een werkende miniatuurversie van de CoverCoat naar de beurs BootHolland in Leeuwarden. De interesse voor zijn product was groot. „We zijn nu druk met het bezoeken van geïnteresseerden. Die zitten letterlijk door heel Nederland: van het Zuidlaardermeer in Groningen tot de Zeeuwse wateren bij Goes.” Barth twijfelt er geen moment aan dat er markt is voor zijn mobiele botenhuis. Hij bezocht als privépersoon de Hiswa, de botenbeurs begin deze maand in Amsterdam. „Het aantal en de variatie aan sloepen is enorm. En veel mensen zijn op zoek naar een mooi bootje.”
Het systeem is volgens Barth gegarandeerd winterhard, dus de kostbare sloep kan onder de CoverCoat een winter met sneeuw en ijs weerstaan. Het botenseizoen staat deze weken in Nederland voor de deur, dus Barth is volop aan de bak. „De winter duurde dit jaar erg lang, in Friesland ligt nog steeds ijs op het water. Maar bij veel mensen begint het te kriebelen. Ze willen naar buiten, in hun boot, het water op.”