Matthäus Passion
Uitvoeringen van Bachs Matthäus Passion trekken in de weken voor Pasen jaarlijks duizenden Nederlanders. Binnen de gereformeerde gezindte wordt verschillend over dit werk geoordeeld. De één valt voor de verhevenheid van de passie. Een ander wijst verklanking van het lijdensevangelie van de hand.
Bijbelteksten, vrije poëzie en koraalstrofen bepalen de grote vorm van de ”Passie van onze HEERE Jezus Christus volgens de evangelist Matthéüs”. Tekstuitleg en tekstuitbeelding beheersen de onderdelen.Het werk klonk ooit tijdens de vesperdienst op Goede Vrijdag met het doel de preek te onderstrepen. Bach kreeg in Leipzig te horen dat zijn passionen niet te ”theatralisch” mochten zijn. Dat stond hem ook niet voor ogen, hij wenste ”gottgefälliger Kirchenmusik” te componeren. Dit gegeven kwam boven bij het beluisteren van een nieuwe uitvoering van de Matthäus Passion door Sigiswald Kuijken met zijn ensemble La Petite Bande. De Belgische oudemuziekspecialist verkiest een kleinschalige bezetting. Elf zangers verzorgen de koor- en solopartijen, terwijl tweeëntwintig musici aanschoven voor het instrumentale deel.
Bij Kuijken geen grootse dramatiek, maar ingetogenheid, intimiteit en transparantie. In zijn interpretatie klinkt ontzag voor de tekst door.
De kleinschalige aanpak overtuigt –articulaties zijn prachtig te volgen–, behalve in de volkskoren. De zangers klinken in ”Lass ihn kreuzigen” niet als een opgezweepte volksmassa.
Van de zangers mag de betrokken aanpak van de evangelist, tenor Christoph Genz, met ere genoemd worden. Dit geldt ook de blinde sopraan Gerlinde Sämann voor haar ontroerende interpretatie van de aria ”Aus Liebe will mein Heiland sterben”.
Johann Sebastian Bach, Matthäus-Passion, La Petite Bande, Sigiswald Kuijken;Challenge Classics (CC72357); 3 sacd; € 26,-