Economie

Binnenvaart met pallets kan renderen

Het vervoer van pallets per binnenvaart is levensvatbaar en financieel rendabel. Bij volledige benutting van de capaciteit kan de prijs per pallet zelfs dalen met 3 tot 4 euro.

Redactie economie
19 March 2003 10:47Gewijzigd op 14 November 2020 00:12

Dat blijkt uit een onderzoek van Nederland Distributieland (NDL) naar de mogelijkheden van Distrivaart, een proefproject waarmee losse pallets over het water worden verplaatst. Uit onderzoek blijkt dat 15 tot 18 procent van alle pallets met houdbare consumptiegoederen per schip kan worden vervoerd. Het marktpotentieel is circa 4,8 miljoen pallets per jaar, vergelijkbaar met duizend vrachtwagenritten.

NDL ziet op termijn in Nederland mogelijkheden voor een vloot van tachtig speciaal ingerichte palletschepen. Hiermee is een geleidelijke investering van 160 miljoen euro gemoeid. Volgens de onderzoekers zijn zeven nationale en vijf internationale dienstregelingen mogelijk. Bovendien zijn er kansen voor aansluiting van het project op Duitse en Belgische regio’s.

Het laden en lossen van pallets in binnenvaartschepen vergt momenteel nog veel tijd, aldus Jos Vermunt van NDL. De tijd moet binnenkort met de helft worden teruggebracht, als een nieuwe automatische laadinstallatie aan boord in gebruik wordt genomen. Daarmee kunnen pallets rechtstreeks vanuit het schip in een vrachtwagen worden gezet. Een heftruck op de kade is dan overbodig.

Momenteel vervoert het binnenvaartschip de Riverhopper voor Bavaria, Grolsch, Interbrew, Heineken en Coca-Cola bier en frisdrank op de route Drachten-Zwolle-Dongen-Den Bosch. Hierbij worden distributiecentra van onder andere Albert Heijn, Schuitema (C1000) en Coop Codis aangedaan.

Betrouwbare levering tegen lagere kosten zijn de belangrijkste verkoopargumenten van het palletvervoer over water. Tegelijk geven de initiatiefnemers aan dat de binnenvaart het wegvervoer nooit helemaal kan vervangen. Door de groeiende files op de weg is Distrivaart echter steeds vaker een alternatief. Op het traject van Brabant naar Friesland zou een dienstregeling met vijf tot acht schepen tot de mogelijkheden behoren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer