Schiphol niet ontevreden na zwaar jaar
Hoewel het afgelopen jaar een „zwaar en moeilijk jaar” was, is Schipholtopman Jos Nijhuis „helemaal niet ontevreden” over hoe de luchthaven gedraaid heeft.
Luchthaven kampt met kosten waar hij geen greep op heeftDe winst daalde voor het luchthavenbedrijf met 29 procent tot 132 miljoen euro, de omzet bleef nagenoeg gelijk op 1,15 miljard euro.
„We hebben meer op kosten bespaard dan we eerder voor mogelijk hadden gehouden”, verklaarde topman Nijhuis.
Maar er zijn ook kosten waar de luchthaven geen greep op heeft. Zo rijzen de veiligheidskosten op Schiphol de pan uit. Het afgelopen jaar namen die kosten met 16 miljoen euro toe tot 237 miljoen euro. Dat is bijna 38 procent van de totale kosten van de luchthaven.
„We zijn in overleg met de overheid om die kosten te delen. Verder wil ik daar niets over zeggen”, aldus Nijhuis maandag bij de presentatie van de jaarcijfers.
Het afgelopen jaar zag Schiphol het aantal passagiers dat vloog met de goedkopere luchtvaartmaatschappijen met bijna 11 procent dalen, terwijl bijvoorbeeld de luchtvaartbedrijven Air France-KLM en de SkyTeampartners 6,3 procent minder passagiers aanleverden.
De goedkopere luchtvaartmaatschappijen vliegen vooral in de daluren. Daar ontstond het afgelopen jaar meer ruimte, terwijl het in de piekuren proppen werd. Dat heeft ook een ongunstig effect op de kosten.
In totaal daalde het aantal passagiers op Schiphol met 8,1 procent tot 43,6 miljoen.
De luchthaven zegt nog steeds last te hebben van de vliegtaks, die inmiddels alweer geschrapt is. „We zien wel dat luchtvaartmaatschappijen de weg terug weten te vinden naar Schiphol”, stelde Nijhuis.
De vraag is of de passagiers die weg ook weten te vinden. „De terugweg duurt vaak wat langer.” Volgens Nijhuis hangt dat ook af van de bereikbaarheid van de nationale luchthaven, „die vanuit sommige delen van het land niet optimaal is.”
Om daar wat aan te doen, biedt de luchthaven passagiers die vanaf Schiphol vliegen als het goed is vanaf dit of volgend jaar de mogelijkheid ook te kunnen ‘opstappen’ in Rotterdam. Bij Rotterdam Centraal Station kunnen zij hun auto kwijt, hun bagage droppen en inchecken. „En dan met de hogesnelheidslijn naar Schiphol”, zei Nijhuis.
Het liefst zou de topman zien dat zijn luchthaven ook via het hogesnelheidsnet verbonden wordt met het uiterste zuiden, noorden en oosten van Nederland.
Hoewel het afgelopen jaar de rem is gezet op de investeringen in de luchthaven, zullen die dit jaar weer flink worden opgeschroefd. „Met 81 procent tot 390 miljoen euro”, aldus Nijhuis. „Met investeren moet je altijd vooruitkijken. Als het verkeer weer aantrekt, moet je er klaar voor zijn.”
Het grootste deel van de investeringen gaat naar een nieuw bagagesysteem. De uitbreiding van het terminalgebouw wordt vooralsnog op de lange baan geschoven.
Voor 2010 verwacht het luchthavenbedrijf een lichte groei van het aantal passagiers en de hoeveelheid vracht. Cijfers over de maand januari stemmen tot optimisme.
Het aantal passagiers groeide met 1 procent en de hoeveelheid vracht met bijna 18 procent.
„Het aantal vliegbewegingen zal naar verwachting nauwelijks groeien”, stelt Schiphol en de verwachting is dat de consument op de luchthaven voorlopig ook de hand op de knip houdt.