Binnenland

Groen licht voor spoorproject Goes

De gemeenteraad van Goes heeft donderdagavond unaniem ingestemd met de aanleg van een betonnen bak voor de spoorbaan door Goes, vanaf de Kloetingseweg tot aan het einde van de Parallelweg.

Van onze correspondent
19 February 2010 11:04Gewijzigd op 14 November 2020 09:54
GOES – Artist impression van de betonnen spoorbak in Goes. Beeld Gemeente Goes
GOES – Artist impression van de betonnen spoorbak in Goes. Beeld Gemeente Goes

De gemeente Goes heeft na zo’n drieënhalf jaar voorbereiding de knoop doorgehakt: de spoorlijn dwars door de stad komt in een betonnen bak van 80 centimeter hoog op maaiveldhoogte. Het traject is 940 meter lang en loopt vanaf de Kloetingseweg ter hoogte van restaurant Ockenburgh tot aan het einde van de Parallelweg.De verwachte toename van het goederenvervoer en de daarmee gepaard gaande toename van geluids- en trillingsoverlast zijn voor de gemeente de belangrijkste redenen om de bak aan te leggen.

Op dit moment passeren er peretmaal zo’n zestig goederenwagons met een snelheid van 60 kilometer per uur. Dat aantal zal oplopen tot ruim 800 wagons per etmaal met een snelheid van 80 kilometer per uur in het jaar 2020. Naar verwachting zullen steeds meer goederen uit het Sloegebied via het spoor vervoerd gaan worden.

ProRail is door de toename van de geluidsoverlast wettelijk verplicht om maatregelen te nemen. Daarvoor zouden volgens hen geluidswerende schermen voldoende zijn.

De gemeente Goes heeft echter bezwaar gemaakt tegen de toename van de trillingsoverlast. Subsidies van Zeeland Seaports, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, ProRail en de provincie Zeeland maken de aanleg van een betonnen bak mogelijk die behalve het geluid ook de trillingen reduceert.

In de afgelopen jaren onderzochten de betrokken partijen ook de mogelijkheden van volledige ondertunneling of een verdiepte spoorbak. Door te hoge kosten zijn deze mogelijkheden afgevallen.

Onder de spoorbak komt ook een fietstunnel. De definitieve locatie daarvan is nog niet bekend. De meeste fracties spraken hun voorkeur uit voor de locatie bij Ockenburgh, maar ook de Oranjelaan is een optie.

De totale kosten voor de aan­leg van de spoorbak zijn geraamd op ongeveer 40 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer