Binnenland

Blootblaadje duikt op in openbaar vervoer

Op verschillende stations in de Randstad is donderdagochtend een krant met foto’s van blote borsten verspreid. Het blaadje dook op in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Haarlem. Het Rotterdamse conceptbureau Boerenjongens heeft het blad gemaakt, „om te zien hoe een hype ontstaat en hoe media daar mee omgaan.”

ANP
18 February 2010 13:05Gewijzigd op 14 November 2020 09:54

In het gratis magazine op tabloidformaat staan grote kleurenfoto’s van vrouwen die voor de camera hun T–shirt omhoogtrekken. Op de platen zijn wel de naakte borsten, maar niet de gezichten van de vrouwen te zien. De foto’s zijn in Rotterdam en Amsterdam genomen. Op de verder blanco voorkant van het blaadje staat alleen de tekst ’Het krantje waar niemand om durfde te vragen is er toch gekomen. Wij zetten de eerste stap. Wie maakt nummer 2?’Het blaadje, waarvan er 15.000 stuks zijn gedrukt, werd onder meer verspreid via de bakken van gratis dagblad Metro op de verscheidene stations. Directeur Silvio de Groot liet weten daar niet blij mee te zijn. „Wij weten niets van deze actie en willen er ook niets mee te maken hebben. We sturen direct iemand om onze kranten weer terug in de bakken te leggen.” Ook is het blaadje in treinen uitgedeeld.

De makers noemen het blad „een baldadige grap.” „Dit is een experiment. Het levert ons als reclamemakers interessante informatie op over hoe media werken”, aldus een van de bedenkers. Wijze les die uit de actie getrokken kan worden is volgens een van de bedenkers dat Twitter een heel belangrijk medium is om een hype te creëren. „We kregen direct heel veel reacties via Twitter”.

De keuze voor blote borsten was redelijk willekeurig. „Een leuke bijkomstigheid. Iedereen is nieuwsgierig naar borsten.” De dames in het blad hebben per persoon vijftig euro gekregen voor het poseren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer