KLM en EU–claim donderdag voor rechter
KLM wil dat Noorderhaven uitspraken over de maatschappij rectificeert en zich in de toekomst niet meer op dezelfde wijze uitlaat. Noorderhaven heeft in de media gezegd dat KLM liegt, en dat is de maatschappij in het verkeerde keelgat geschoten. „Met de beoogde rectificatie wil KLM de opgetreden reputatieschade enigszins te herstellen", aldus de dagvaarding. KLM zou volgens Noorderhaven hebben gelogen over vertragingen van luchtvaartmaatschappijen.
KLM wil dat Noorderhaven uitspraken over de maatschappij rectificeert en zich in de toekomst niet meer op dezelfde wijze uitlaat. Noorderhaven heeft in de media gezegd dat KLM liegt, en dat is de maatschappij in het verkeerde keelgat geschoten. „Met de beoogde rectificatie wil KLM de opgetreden reputatieschade enigszins te herstellen”, aldus de dagvaarding. KLM zou volgens Noorderhaven hebben gelogen over vertragingen van luchtvaartmaatschappijen.De gemoederen lopen dezer dagen hoog op tussen EU–claim en de luchtvaartmaatschappijen. Het draait allemaal om een arrest van het Europese Hof van 19 november 2009. Het Hof bepaalde dat de maatschappijen passagiers moeten compenseren wanneer zij een vertraging van meer dan drie uur hebben. Onder meer KLM betwist of die uitspraak op de maatschappijen van toepassing is.
Minister Eurlings (Verkeer) stuurde dinsdag een brief naar de Tweede Kamer waarin hij schreef binnen vier weken meer duidelijkheid te verwachten over het handhaven en de reikwijdte van het EU–arrest in Nederland. Zo is het bijvoorbeeld de vraag of de uitspraak met terugwerkende kracht toegepast kan worden. Dat zou luchtvaartmaatschappijen kapitalen kosten aan vergoedingen. En dat komt volgens Eurlings uiteindelijk weer op het bordje van de passagiers terecht.
Eurlings verwees in zijn brief ook naar aanstaande jurisprudentie op dit terrein. Volgens Noorderhaven van EU–claim kan dat nog wel even op zich laten wachten. „De luchtvaartmaatschappijen doen er alles aan om een vonnis te voorkomen door steeds nieuwe stukken in te dienen”.