Meer dan een bagagedrager
Een fiets is allang niet meer alleen een frame met twee wielen. Het traditionele concept is ingrijpend veranderd, bijvoorbeeld door de wens ook eens een vrachtje te kunnen vervoeren. De bakkersfiets van 100 jaar geleden is in vele variaties teruggekeerd. De nieuwste aanwinst is de Vrachtfiets.
Een tweezitsbankje, een paar tuinstoelen, drie kratten limonade, vier kisten kaas – op de fiets hou je iets. Was een fietser voorheen aangewezen op z’n bagagedrager, -rekje of wat fietstassen, tegenwoordig is er een reeks aan riante laadruimtes op twee of drie wielen. Van nostalgische bakfiets tot gemotoriseerde CargoBee.Op de TU Delft is vorige week de Vrachtfiets geïntroduceerd. Twee studenten industrieel ontwerpen presenteerden een prototype aan wethouder L. J. Merkx van Delft. Het gemeentebestuur subsidieert het project en schaft het eerste exemplaar aan.
De Vrachtfiets –één laadbak, twee zitplaatsen, vier wielen– is geschikt voor het vervoer van pakjes en personen. „Het is een herontwerp van de bakfiets”, licht Louis Pierre Geerinkx toe. „Zeg maar een bakfiets 2.0.” De stalen constructie levert een laadvermogen van 400 kilo op. „De laadruimte van 1 bij 2 meter is groot genoeg voor het vervoer van een pallet.”
De Vrachtfiets is geboren uit frustratie. Voor wat grotere aankopen moeten mensen al snel een auto hebben, huren of lenen, vertelt Onno Sminia. „Mijn ouders moesten 200 kilometer rijden om mijn bankje 2 kilometer te verhuizen.” De Delftse studenten ontwikkelden daarom een alternatief.
Het ontwerp past in een trend van meer fietsgebruik en minder milieuvervuiling. „Pakweg 65 procent van alle ritten in Nederland is korter dan 5 kilometer en het gemiddelde vervoerde volume is kleiner dan 1 kuub”, weten Geerinkx en Sminia uit onderzoek.
Geïnteresseerden moeten diep in de buidel tasten. De prijs komt waarschijnlijk uit op een kleine 8000 euro. „Het is een gaatje in de markt.”
Populair
Bakfietsen –en alles wat erop lijkt– zijn populair. Vooral in Amsterdam zijn ze niet aan te slepen, vertelt Henry Cutler van Workcycles. De verklaring is eenvoudig. „Cargobikes zijn handig, eenvoudig, terwijl autoverkeer steeds meer wordt geweerd in binnensteden. Bovendien worden de fietsvoorzieningen steeds beter.”
Workcycles brengt een variëteit aan vrachtrijwielen op de markt. Het bedrijfje uit Amsterdam claimt als enige in Nederland nog de échte, ouderwetse bakfietsen te maken. „Zware materialen, extra brede velgen, spaken uit de auto-industrie.”
De bakfietsen zijn verkrijgbaar in drie maten: M, L en XL. De prijs blijft hetzelfde. Het laadvermogen ligt ergens tussen de 300-400 kilo. Trappen levert –volgens Cutler– geen problemen op. „Nederland is plat.”
De ondernemer ontwerpt op bestelling. Bij voldoende belangstelling gaat hij over op productie. Voor het vervoer van Franse kaas in kratten verkoopt Cutler de Cheese Transport Bike. Ook geschikt voor Goudse kaas.
Haast
Voor iemand die haast heeft bij de levering van lading –of voor iemand die gewoon geen zin heeft in trappen– brengt CargoBee de bakbrommer –1 cilinder, 4 takt, 50 cc– op de markt. Het idee is Nederlands, het ontwerp Italiaans, de bouw Chinees. C. B. Dijkman, de motor achter de bakbrommer, assembleert de gemotoriseerde bakbrommer in ’s-Heerenberg. De CargoBee is leverbaar in verschillende versies. „Particulieren en bedrijven zijn klant. Van broodjeszaken en postbedrijven tot ijsverkopers.”
Assortiment
Het assortiment vrachtfietsen is rijk geschakeerd. Van simpele transportfiets tot gemotoriseerde bakbrommer. Tweewielers en driewielers, met en zonder trapondersteuning, veel versnellingen of geen versnellingen, gemotoriseerd of niet, met overkapping of open en bloot. Laadruimte voorop, achterop of achter de fiets. Het laadvermogen loopt uiteen van tientallen kilo’s in een bakje op een bagagerek voorop, tot vele honderen kilo’s in een bakfiets.
Prijzen variëren van honderden tot duizenden euro’s, al naar gelang de uitrusting en kwaliteit van de rijwielen. Een koper kan voor 300 euro een aardige bakfiets op marktplaats op de kop tikken. Voor een nieuw, nostalgisch exemplaar is hij dik 3000 euro kwijt.
Babboe levert bijvoorbeeld de Babboe Big voor zo’n 750 euro. Het oog wil echter ook wat. Voor wie hecht aan design biedt Johnny Loco een fraaie Cruiser Cargo in retrostijl. Maar daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan van een slordige 1800 euro.
De keus is aan de klant.