Marriage Week werkt aan gezond huwelijk
De vorige week opgerichte stichting Marriage Week Nederland onderstreept –tegen de heersende mode in– het belang van een gezond en duurzaam huwelijk. Rode gerbera’s en zelfs preekschetsen zetten de eerste relatieweek in Nederland, die duurt tot en met Valentijnsdag, kracht bij.
Zolang er langs de snelweg billboards staan met een telefoonnummer dat je kunt bellen om een echtscheiding in gang te zetten, is er werk voor de stichting. Tenminste, zolang er geen billboard te vinden is dat wijst op de noodzaak om in het huwelijk te investeren, zegt bestuurslid Jan Hol van Marriage Week. „In ons klimaat, in de reclame en in de kleding- en voedingsbranche gaat het vooral over het modieuze van single-zijn en het normale van echtscheiding.” En dat terwijl de meeste mensen in Nederland uiteindelijk voor het huwelijk kiezen. „Ondanks het feit dat de meeste Nederlanders geen christen zijn, praktiseren zij een samenlevingsvorm die rechtstreeks voortkomt uit het Evangelie.”De stichting wil vooral een podium zijn voor organisaties die het huwelijk als aandachtspunt hebben. Zij doet dat in navolging van vergelijkbare initiatieven in Europa en de Verenigde Staten.
De activiteiten waaraan de stichting bekendheid geeft, spelen zich dit jaar nog af op plaatselijk niveau en beperken zich vooralsnog tot de Marriage Week, de week van 7 tot en met 14 februari. In de gemeente Houten, bijvoorbeeld, organiseert de middenstand allerlei relatieacties en kunnen echtparen met korting uit eten in verschillende restaurants. Winkelend publiek krijgt gratis rode gerbera’s uitgereikt. Ook kerken en levensbeschouwelijke organisaties schenken aandacht aan het huwelijk. Drie predikanten uit de Protestantse Kerk maakten speciaal voor Valentijnsdag een preekschets.
Een goed huwelijk, zo is de motivatie van de stichting, zorgt niet alleen voor gelukkige partners en het welzijn van hun eventuele kinderen, maar voorkomt ook dat de samenleving kosten moet maken. Na een echtscheiding doen betrokkenen vaak een beroep op de sociale zekerheid en krijgen zij vaker dan anderen te maken met jeugdhulpverlening.
Hoewel de vier bestuursleden allen christen zijn, profileert Marriage Week zich niet nadrukkelijk als christelijke stichting. „Een bewuste keuze”, licht Hol toe. „Alle Nederlanders moeten zich vertrouwd voelen met ons werk. Wíj beschouwen het als evangeliseren zonder woorden.”