Politiek

Kamer wil snelle aanpak sms-dienst

DEN HAAG (ANP) – Staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) moet sneller maatregelen treffen tegen de handelwijze van malafide aanbieders van sms–diensten. Een Kamermeerheid besloot dinsdag dat nieuwe regels hierover worden meegenomen in een aanpassing van de Telecomwet, die binnenkort aan de orde komt.

2 February 2010 16:49Gewijzigd op 14 November 2020 09:46
DEN HAAG – Staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) moet sneller maatregelen treffen tegen de handelwijze van malafide aanbieders van sms–diensten. Foto ANP
DEN HAAG – Staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) moet sneller maatregelen treffen tegen de handelwijze van malafide aanbieders van sms–diensten. Foto ANP

Vorige week woensdag zei Heemskerk (PvdA) wetgeving voor te bereiden. Tegelijkertijd zouden de aanbieders de kans krijgen orde op zaken te stellen via de aanpassing van een gedragscode, waaraan ze zich moeten houden. Maar Pvda, GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren en de ChristenUnie steunden een verzoek van SP–Kamerlid Gerkens om de wetgeving op te nemen in de Telecomwet.De maatregelen zijn het gevolg van klachten van mensen over sms–diensten, zoals ringtones of wallpapers. De advertenties en de kosten zijn vaak niet duidelijk. Veel jongeren blijken vaak ongewild opgezadeld te worden met een sms–abonnement.

Heemskerk wil ervoor zorgen dat mensen die een sms–dienst hebben afgenomen, de kosten niet direct in de maand erop moeten betalen. Dat gebeurt nu in de praktijk veelal wel via de rekening van de telecomprovider, zoals KPN en Vodafone. Voortaan zou de provider de kosten bij de klant een maand van tevoren moeten aankondigen, zodat de klant er bezwaar tegen kan maken. Als de aanbieder vervolgens niet kan bewijzen dat de verkoop op een zorgvuldige manier tot stand is gekomen, hoeft de klant dan niet te betalen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer