Meten is weten bij siteverbeteraar Netprofiler
Websites kunnen er gelikt uitzien. Maar dat betekent niet automatisch dat ze effectief zijn. Netprofiler meet en analyseert sites en geeft advies tot verbetering. Directeur Appels: „Een kleine verandering geeft soms een grote rendementsverhoging.”
Frans Appels (43) begon in 2003 met Netprofiler. Daarvoor werkte hij bij een marketingadviesbureau als interimmanager van een opstartend bedrijfsonderdeel in online marktonderzoek. Net toen hij zijn eerste klant, Robeco, binnenhaalde, trok het bedrijf de stekker eruit. Appels begon voor zichzelf op de zolderkamer. Netprofiler groeide snel. Appels: „Vanaf 2003 zijn we jaarlijks in omzet verdubbeld. Behalve in 2009, toen groeiden we met 40 procent.” In 2008 nam Netprofiler Netstone over, een bedrijf dat is gespecialiseerd in het analyseren van websitebezoek. Het aantal personeelsleden steeg mee. Inmiddels werken er achttien consultants bij Netprofiler.De basis van goed advies is een degelijke analyse van de website: wat is het doel van de website, hoe gebruiken bezoekers de site, waar haken ze af, wanneer klikken ze verder? Verschillende pakketten, zoals Google Analytics en Sitestat, helpen daarbij. Appels: „Voor ons is het de kunst om de cijfers die de pakketten leveren goed te analyseren.”
Op basis van de uitkomsten van de analyse draagt Netprofiler verbeterpunten aan. Dat gebeurt onder meer naar aanleiding van een lijst met 450 kenmerken waaraan een goede site moet voldoen. Zo moet er een homebutton op de site staan en moet de bezoeker door op het logo te drukken op de homepage terechtkomen. Verder hoort de zoekfunctie rechtsboven te staan. Ook door online enquêtes te houden, kijkt Netprofiler hoe een site kan worden verbeterd. „Daarnaast voeren we mouse- en eyetrackingonderzoek uit”, aldus Appels. „In de eerste variant kijken we hoe de muis zich over het scherm beweegt. Bij eyetracking legt een camera precies vast wat een bezoeker op de site bekijkt.”
Het grote doel van deze onderzoeken is verbetering van de conversie: het percentage sitebezoekers dat voldoet aan het doel van de pagina, bijvoorbeeld het bestellen van een product of het inschrijven voor een nieuwsbrief. „Kleine aanpassingen kunnen vaak leiden tot grote conversieverbeteringen”, aldus de directeur van Netprofiler.
Het klantenbestand van het Amstelveense bedrijf ziet er indrukwekkend uit. De Rabobank, Océ, het ministerie van Justitie, Funda en WNF: conversieverbetering tussen de 30 en de 400 procent is normaal, zegt Appels.
Een van de opdrachtgevers van Netprofiler is Fletcher Hotelgroup. Op de site van Fletcher stond een lijst met te boeken hotels met daarbij een nummer en in het oranje ”Boek nu”. Netprofiler onderzocht of dat beter kon en testte vier verschillende varianten. Bij één daarvan werden de oranje letters vervangen door een groene button en het nummer door een foto. Die versie kwam als beste uit de test: 69 procent meer bezoekers klikte door. Dat leidde uiteindelijk tot een omzetstijging van 250 procent.
Netprofiler zorgt er ook voor dat sites in de resultaten van zoekmachines zoals Google hoger komen te staan. Appels: „Om hoog in Googles zoekresultaten te komen, moet een website een logische opbouw en goede content hebben. Relevante zoektermen moeten op verschillende plaatsen op de pagina staan. Verder zijn links vanaf andere websites belangrijk.”
Netprofiler verbeterde de positie van de slapeloosheidspagina van homeopathische geneesmiddelenfabrikant Vogel. In mei 2008 verscheen die website op plaats 34 op Google als een internetter zocht op ”slapeloosheid”. Na het aanpassen van de inhoud en de opbouw van de webpagina en het verkrijgen van extra links stond de site drie maanden later op plaats drie.
In de toekomst wordt ”behavioural targeting” steeds belangrijker voor Netprofiler. „Een website past de inhoud dan aan de bezoeker aan”, legt Appels uit. Een voorbeeld: „Als een bezoeker op een vakantiesite een bepaalde reis heeft bekeken, krijgt hij bij zijn volgende bezoek aan de site aanbiedingen uit hetzelfde land te zien.”
Appels heeft de groei van zijn bedrijf vooral te danken aan de opkomst van e-commerce. „Ook de economische crisis hielp ons. Bedrijven kijken kritisch naar de effectiviteit van hun marketing.”
Nog lang niet iedereen ziet het nut in van het verbeteren van de website. Appels: „Veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze het goed doen. Er wordt ook gezegd: „We hebben een nieuwe site; nu gaan we weer aan het werk.” Ik zie het bewustzijn wel toenemen. En terecht: het doel van een website kun je goed bereiken door lekken te dichten.”