CHE: Verpleegkundige scholen in zelfbewustheid
Het nieuwe lectoraat verpleegkundige beroepsethiek van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) wil studenten verpleegkunde scholen in een zelfbewuste opstelling binnen de organisaties waarin ze hun werk doen.
Ook de reeds werkzame verpleegkundigen moeten daartoe volgens lector dr. B. Cusveller, die donderdag zijn lectorale rede uitsprak, worden toegerust.Bijna 70 procent van de verpleegkundigen ervaart ten minste wekelijks het probleem of ze wel zorg geven volgens de professionele maatstaven, stelt Cusveller met verwijzing naar een recent rapport van het Centrum voor Ethiek en Gezondheid (CEG).
Ongeveer de helft worstelt met de vraag of ze de juiste zorg kunnen geven binnen de daarvoor beschikbare ruimte.
Cusveller: „De organisatorische context waarin verpleegkundigen hun werk doen heeft een dynamiek en een complexiteit waarmee ze kennelijk moeilijk kunnen omgaan. Verpleegkundigen hebben niet het vermogen de belemmeringen van buiten en boven te beïnvloeden.” Onderzoek onder de studenten van de CHE suggereert bovendien dat de school hun nog onvoldoende leert zich zelfbewust en zelfsturend op te stellen, stelt Cusveller verder vast.
Het lectoraat gaat via praktijkonderzoek op zoek naar succesvolle voorbeelden van verpleegkundigen die erin slaagden greep te krijgen op allerlei organisatorische barrières en zodoende goede zorg wisten te geven. Cusveller: „De contacten met het werkveld worden erg belangrijk. Studenten kunnen met hun afstudeerproject meedoen aan dat onderzoek.”
Het lectoraat gaat ook het ethiekonderwijs van de CHE onder de loep nemen en, voor zover nodig, herzien.