Binnenland

Zeeland lokt Amerikaan met authentieke cultuur

Wat heeft Zeeland een Amerikaanse toerist te bieden? Veel, denken de provincie en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). De provincie trekt daarom 45.000 euro uit om Zeeland de komende drie jaar te promoten in de Verenigde Staten.

Regioredactie
13 January 2010 10:23Gewijzigd op 14 November 2020 09:35
„Authentieke cultuur vind je nog in Middelburg en Zierikzee.” Hier de Noordhavenpoort van Zierikzee. Foto ANP
„Authentieke cultuur vind je nog in Middelburg en Zierikzee.” Hier de Noordhavenpoort van Zierikzee. Foto ANP

Het geld is een bijdrage aan een grotere campagne van het NBTC, die erop is gericht Amerikanen warm te maken voor een bezoek aan Nederland en Vlaanderen. Conrad van Tiggelen, vestigingsmanager van het NBTC in Noord-Amerika: „Amerikanen combineren die twee vaak. Ze hoppen van Amsterdam naar Brugge, of vice versa.”In plaats van dat ze daarbij om Zeeland heen rijden, zien provincie en NBTC graag dat de Amerikanen de route door de delta kiezen. „Iedere Amerikaan kent Volendam, maar de authentieke Nederlandse cultuur vind je nog in plaatsen als Middelburg en Zierikzee.”

Duitsers en Belgen bezoeken Zeeland vooral vanwege de uitgestrekte stranden, maar daar komen de Amerikanen niet voor, denkt Van Tiggelen. „We willen de provincie vooral profileren als cultureel en culinair aantrekkelijke tussenstop.”

Op dat gebied heeft Zeeland het nodige te bieden, denkt ook de provincie. „Historisch gezien, omdat bijvoorbeeld de familie van president Roosevelt hier vandaan komt. Culinair vanwege allerlei streekproducten.”

Daarnaast is de onder Amerikanen populaire cruisemarkt enorm in ontwikkeling, aldus de provinciewoordvoerder. „Riviercruises die sinds vorig jaar door Zeeland gaan, passen prima in het rondje Nederland-Vlaanderen.” Medio 2010 zullen naar verwachting ook de eerste zeecruiseschepen van de Holland America Line Vlissingen aandoen.

Sinds de orkaan Katrina grote delen van de Amerikaanse stad New Orleans onder water zette, tonen Amerikanen bovendien steeds meer belangstelling voor de Zeeuwse strijd tegen het water. Van Tiggelen: „Het intrigeert enorm dat Nederland gedeeltelijk onder de zeespiegel ligt. Voor de Amerikaanse toerist is het reuze interessant om een bezoek aan de Deltawerken te brengen.”

Met een beroepsbevolking die voor 8 tot 10 procent haar brood verdient in het toerisme ziet Zeeland de Amerikanen graag komen. Daarom draagt de provincie 45.000 euro bij aan de NBTC-campagne.

Om Zeeland te promoten zet het NBTC onder meer Twitter en Facebook in, aldus Van Tiggelen. De totale campagne kost 600.000 euro per jaar. In 2008 bezochten zo’n 800.000 Amerikaanse toeristen Nederland. Cijfers over 2009 zijn nog niet bekend.

Niet alleen in de Verenigde Staten slaat Zeeland zijn promotievleugels uit, ook in eigen land en bij de zuiderburen gaat de provincie reclame maken. Met een campagne wil Zeeland Nederlandse en Vlaamse fietsers trekken om zich zo te presenteren als de fietsprovincie van Nederland. De provincie wil de Vlaamse markt onder meer lokken via regionale televisie­kanalen en een aantal veelgelezen dagbladen. Aanknopingspunten voor de campagne zijn het begin van de landelijke Meimaand Fietsmaand in Renesse, de finish van een etappe van de Giro d’Italia in Middelburg en de passage van de Tour de France begin juli.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer