Aldi en Lidl niet het goedkoopst
De discountsupermarkten Aldi en Lidl staan onterecht bekend als de absolute bodemprijsaanbieders. Dirk van den Broek, Bas van der Heijden, Digros, Jan Bruijns, Nettorama en Jumbo zijn zelfs iets goedkoper.
Dat blijkt uit het zogenaamde boodschappenmandje-onderzoek van de Consumentenbond. De uitkomsten staan in de vrijdag verschenen Consumentengids.
De bond onderzoekt regelmatig de prijsontwikkelingen in de supermarkten met het boodschappenmandje, dat een vaste set aan producten kent. Het gaat daarbij om 45 artikelen zoals melk, afwasmiddel, chips, luiers, macaroni, shampoo, thee en tomatensoep. In het onderzoek worden zowel de zogenaamde A-merken -zoals Heineken, Coca-Cola, Blueband, Iglo en Unox- als de eigen merken van een supermarkt op een rijtje gezet.
Voor wat betreft de goedkope artikelen bleken uit de prijspeiling van januari de Duitse prijsvechters Aldi en Lidl zelfs iets duurder te zijn dan hun directe concurrenten. „Maar de verschillen zijn heel erg klein. Het hangt sterk af van je persoonlijke boodschappenmandje waar je uiteindelijk het voordeligst uit bent”, aldus een voorlichter van de bond. Bij de vergelijking is niet naar de kwaliteit gekeken.
Veel artikelen in de goedkope klasse blijken identiek geprijsd. De supermarkten houden elkaar wat dat betreft goed in de gaten, meent de Consumentenbond. Zo kost de Euroshopper-koffie van Albert Heijn net zoveel als de Markus-koffie van Aldi en de Bellarom van Lidl.
Opvallend bij de goedkope artikelen is dat er aanzienlijke geografische verschillen zijn. Veel meer dan bij merkartikelen het geval is, kunnen de prijzen van de goedkope producten van de winkels van één keten behoorlijk van elkaar afwijken.
Bij de A-merken komen Dirk van den Broek, Jumbo en Nettorama als goedkoopste uit de bus. De artikelen zijn hier gemiddeld 9 procent goedkoper. Onder het gemiddelde zitten ook Deen (6 procent), Hoogvliet (5 procent), Dekamarkt (1 procent) en Vomar (1 procent). Op het gemiddelde zitten Bonimarkt en C1000. Qua prijs boven het gemiddelde zitten: Jan Linders (1 procent), Poiesz (2 procent), Edah en Plus (4 procent), Super De Boer en Coop (5 procent) en Albert Heijn en Konmar (6 procent).