Voorwaarden voor vliegveld Twente
De gemeenteraad van Enschede heeft maandagavond een aantal voorwaarden verbonden aan de komst van een luchthaven in Twente.
De raad wil een minder groot vliegveld dan het college, het Rijk en de provincie Overijssel voorstaat zodat de geluidsoverlast beperkt wordt. Wethouder Helder van Economie liet maandag tijdens de raadsvergadering weten deze wezenlijke aanpassing met het Rijk op te nemen.Volgens tegenstanders van de toekomstige luchthaven kan deze nog veel compacter worden ontwikkeld. „De luchthaven Eindhoven omvat veel minder vierkante kilometers dan de Twentse luchthaven, terwijl Eindhoven meer passagiers vervoert dan de Twentse luchthaven voorspelt”, stelden Gerda Minkjan en Jacqueline van Brakel, vertegenwoordigsters van actiegroepen die tegen de luchthaven zijn.
Volgens wethouder Helder moet echter rekening worden gehouden met bijkomend militair luchtverkeer en opvang van overtollig vliegverkeer vanuit Eindhoven, Schiphol en Lelystad. Het college van B en W, het Rijk en de provincie gaan uit van maximaal 2,4 miljoen passagiers in de verre toekomst.
De raad wil nader onderzoek naar de gezondheidseffecten van een luchthaven en naar de mogelijkheden om vlieghoogtes en -routes aan te passen aan kwetsbare natuurgebieden. De raad acht een termijn van vijf jaar realistisch om het vliegveld met onder meer een bedrijventerrein te realiseren. Een exploitant is nog niet gevonden.