Autoverkoop op historisch dieptepunt
In Nederland zijn er dit jaar tot en met november 379.593 nieuwe personenauto’s verkocht, zo bleek gisteren uit voorlopige cijfers van Bovag, RAI en RDC.
Van de maand december, traditioneel een slechte maand voor de autoverkopen, hoeven we niet veel meer te verwachten. Eerder dit jaar sprak de autobranche de verwachting uit dat de autoverkopen voor heel 2009 zouden uitkomen op 360.000 nieuw verkochte personenauto’s. Het lijkt dus mee te vallen, maar evengoed stevent de markt af op een historisch dieptepunt.„Dat kan goed kloppen, deze crisis laat zich ook niet vergelijken met andere crises in de afgelopen dertig jaar”, zegt Gijs Bosman van branchevereniging Bovag. „We hebben al eerder slechte jaren gehad. Ook nu zullen we wel weer opkrabbelen, maar ik durf er geen uitspraken over te doen wanneer dat zal zijn.”
Ook nu het jaaraantal boven de 380.000 lijkt uit te komen, moet je zestien jaar teruggaan in de tijd –tot 1993–, toen de autoverkopen voor het laatst onder de 400.000 uitkwamen. En daarvoor was dat voor het laatst het geval in 1981, toen er 390.990 nieuwe auto’s werden verkocht. Sinds 1970 zijn de Nederlandse autoverkopen met uitzondering van genoemde jaren altijd boven de 400.000 stuks uitgekomen.
Absoluut gezien was 1999 het topjaar met 611.776 nieuw verkochte auto’s. De jaren daarna liep dat aantal gestaag terug.
In november van dit jaar zijn in Nederland 27.694 nieuwe auto’s op naam gezet. Dat is ‘maar’ een daling van 7 procent op jaarbasis. Daar moet wel bij worden aangetekend dat de autoverkopen in het kielzog van de verslechterde economie eind vorig jaar al flink waren gedaald. Zo werden in november 2007 nog ruim 38.000 auto’s verkocht, een jaar later waren het er nog geen 30.000, een daling van 22 procent. „Maar je vergelijkt natuurlijk altijd jaar op jaar”, zegt Bosman.
In andere Europese landen zoals Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk schieten de autoverkopen juist omhoog, meldde de Europese organisatie voor autofabrikanten Acea medio november. Dat heeft alles te maken met de hoge premies die overheden daar geven op de aanschaf van nieuwe auto’s. Bosman: „We hadden hier ook een hoger bedrag kunnen doen, maar dan hadden minder mensen er gebruik van kunnen maken.”