Heineken ziet afzet flink stijgen
Heineken heeft in 2002 goede zaken gedaan. Daardoor steeg de nettowinst met 11,2 procent naar 795 miljoen euro. Voor dit jaar verwacht de bierbrouwer ondanks de onzekere economie een toename van de winst.
Voorzitter A. Ruys van de raad van bestuur toonde zich woensdagmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers erg tevreden. „De resultaten illustreren dat onze strategie succesvol blijft. De organische winstgroei was vorig jaar 10 procent. Dat is verheugend.”
De topman signaleerde vooral een sterke groei in de Verenigde Staten en Polen, naast een wereldwijde groei van het merk Heineken. Ook droegen volgens Ruys de nieuw verworven brouwerijen, zoals het Russische Bravo International en een deelneming in de Duitse Brau Holding, bij aan het positieve resultaat.
Een duidelijke consumententrend is dat vooral premiumbieren (sterke merken) en speciale bieren zoals abdij- en witbier het goed doen. Het concern profiteerde daarvan met merken als Heineken, Birra Moretti in Italië Zywiec in Polen en Affligem.
Hoewel de winst flink toenam, had het concern vorig jaar ook te maken met tegenvallers. De brouwer nam een bedrag van 65 miljoen euro aan extra pensioenlasten, terwijl de biermarkt in Europa te maken had met somber weer -waardoor de afzet tegenviel- en slechtere verkopen in de horeca.
De omzet nam in 2002 met ruim 10 procent toe tot 10,3 miljard euro. „Hierdoor kwamen we voor het eerst boven de grens van 10 miljard uit.” De stijging werd voor 5 procent veroorzaakt door overnames. De autonome omzetgroei bedroeg 6 procent, waarvan 4 procent dankzij hogere verkoopprijzen en 2 procent dankzij een stijging van de afzet. Wisselkoersen hadden een negatief effect van 1 procent op de omzet. Het bedrijfsresultaat steeg met 14 procent naar 1,3 miljard euro.
De resultaten die Heineken woensdagmorgen bekendmaakte, liggen in lijn met de in september 2002 door het concern afgegeven prognose. Ook analisten gingen uit van een winststijging met zo’n 11 procent. Voor dit jaar verwachten zij een toename van de winst met 12 procent.
De wereldbiermarkt groeide in 2002 met ruim 2 procent tot circa 1,4 miljard hectoliter. Het totale biervolume van Heineken, dus zowel van het concern zelf als van de brouwers die bier van Heineken in licentie maken, steeg sterker, met ruim 4 procent naar 108,9 miljoen hectoliter.
Door lagere verkopen in Groot-Brittannië steeg de wereldwijde afzet van het merk Heineken slechts met 2,5 procent naar 22,9 miljoen hectoliter, terwijl Amstel stabiel bleef met 10,8 miljoen hectoliter. De daling in het Verenigd Koninkrijk heeft te maken met het aflopen van de distributieovereenkomst met het Britse Whitbread. Heineken gaat met ingang van deze week zelf de Britse markt op.
In heel Europa nam de bierconsumptie overigens met 3 procent toe. De werkmaatschappijen in Europa lieten een verschillend beeld zien. In Nederland daalde de biermarkt licht, maar het resultaat bleef stabiel.
In Spanje, een van de belangrijkste afzetmarkten, daalden het resultaat en de verkopen door accijnsverhoging en regenachtig weer. De Poolse markt liet daarentegen goede resultaten zien. Hier was sprake van een omzetstijging van 11 procent. Dit was sterker dan de groei van de biermarkt, waardoor het marktaandeel van Heineken is toegenomen. Ook in Rusland deed de onderneming het goed.
In tegenstelling tot vorig jaar steeg de afzet van Heineken-bier in de Verenigde Staten met 10 procent. Amstel Light zag de verkopen met 17 procent toenemen. In Azië steeg de afzet, met name in Thailand en China. In China stond het resultaat wel onder druk, door hevige concurrentie.