Kerk & religie

CIP / Kerk en Muziek

De biblebelt is overbevolkt, christenen wonen met z’n allen op een kluitje, zegt Peter Baan in een interview op de website Christelijk Informatie Platform. Baan woont als ‘tentenmaker’ in het Zuid-Limburgse Bunde.

27 November 2009 18:13Gewijzigd op 14 November 2020 09:15
Ds. G. H. Kersten (1882-1948) beantwoordde in De Saambinder (van de Gereformeerde Gemeenten) vragen van lezers. „Er moet meer gezongen worden in onze woningen.” Foto RD
Ds. G. H. Kersten (1882-1948) beantwoordde in De Saambinder (van de Gereformeerde Gemeenten) vragen van lezers. „Er moet meer gezongen worden in onze woningen.” Foto RD

„De biblebelt is overbevolkt. Christenen in deze streek zouden naar regio’s in het land moeten vetrekken waar maar een handjevol christenen per stad zijn. Er zijn vele dorpen en steden te bedenken in Noord-Holland, Drenthe, Brabant en Limburg waar geen Bijbelgetrouwe gemeente is. Er zijn zo veel christenen in de biblebelt die een hart voor de Heere hebben en van Hem willen getuigen – ook naar ongelovigen toe. Nu wonen ze met z’n allen op een kluitje. Het zou fantastisch zijn wanneer gezinnen in groepjes door heel Nederland gaan wonen om als gezin –noem het ‘tentenmaker’– te getuigen van Christus in een geseculariseerde omgeving.Ook is het voor een kleine gemeente een bemoediging als er mensen komen helpen. Zo vang je dus twee vliegen in één klap. Dat is mijn visie. Je hoeft Nederland niet meer uit om de zending in te gaan.

Keith Green, een bekende Amerikaanse zanger die veel gedaan heeft om mensen missionair bewust te maken, zei eens: „Jezus zei in Mattheüs 28 tegen alle christenen: „Ga!” Je moet daarom wel een heel duidelijke roeping hebben om thuis te blijven…”

Kerk en Muziek

„Luistert naar de preek meer dan naar het orgel”, schrijft ds. G. H. Kersten in 1937 in De Saambinder. In Kerk en Muziek (orgaan van de Vereniging Organisten Gereformeerde Gemeenten) houdt Geerten Jan van Dijk een fictief gesprek met ds. Kersten, op basis van een aantal Saambinderartikelen uit de jaren 30 en 40.

In lang niet alle kerken van de Gereformeerde Gemeenten staat een orgel.

„Er zijn gemeenten, waar het gezang zo plechtig geschiedt, dat ik het betreuren zou, dat men daar een orgel in de kerk zou brengen. Er zijn plaatsen, waar het orgelspel zó slecht is, dat ik wensen zou, dat het orgel maar zweeg. Maar ook is het gezang zonder orgel soms dermate, dat het meer ontsticht dan stichting geeft.”

Welke plek dient het orgelspel in te nemen in de eredienst?

„Het is goed te bedenken dat men niet om de muziek ter kerk komt. De dienst des Woords en der sacramenten moet steeds het enige blijven waarom men ter kerke gaat en waaraan al het andere ondergeschikt is.

En zo men dat maar in het oog houdt, kan ik een matig gebruik van een orgel tot begeleiding van de zang niet geheel afkeuren. Men wachte zich er wel voor in kerken, waar geen orgels zijn, deze met geweld in te voeren en tweespalt in de gemeente te verwekken. Maar dan blijft het wel eis, dat men zich oefene in het zingen der psalmen. En voorts verdraagt elkander in de liefde. Luistert naar de preek meer dan naar het orgel.”

Wat te doen als een gemeente slecht zingt?

„Het is nodig dat men de psalmen leert zingen. Een zangvereniging, die beoogt dit aan te brengen heeft onze sympathie.”

Waarom wel psalmen en geen gezangen in de eredienst?

„Als kerk de gezangenbundel aanvaardt, loopt zij gevaar op de klippen van allerlei ketterijen te pletter te stoten. Werp toch de gezangen uit. De kerk houde zich bij hetgeen ter Synode van Dordrecht in 1619 bepaald werd.”

Er zijn toch ook wel goede gezangen?

„Ja, er zijn mooie gezangen, enkele van Van Lodenstein, het lied van Luther enz. Maar ook zeer vele, die de gereformeerde leer krenken. Voor de kerk zijn nu in de Synode van Dordrecht de psalmen aangewezen en enkele gezangen met name genoemd. Laat ons daaraan ons houden en haal niet het samenstel van syrenische liederen de kerk in.”

En buiten de eredienst?

„Er moet meer gezongen worden in onze woningen. Vader Brakel schrijft dat het zingen een godsdienstige oefening is, met hart en stem op verscheidene tonen te betrachten. Zingen is het werk van engelen en mensen en door vele heiligen betracht. Ook maakten Luther en andere reformatoren vele stichtelijke liederen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer