Eurlings vecht tegen schrikbeeld km-heffing
Twee weken nadat hij zijn plannen voor de kilometerheffing had gepresenteerd, wilde minister Eurlings (Verkeer) donderdag in de Tweede Kamer het debat zakelijk en op inhoud voeren. Hij ging uitgebreid in op gerezen schrikbeelden, bijvoorbeeld over de komst van het verplichte „spionagekastje" dat meer dan de afgelegde kilometers registreert.
Eurlings benadrukte dat hij niet over een nacht ijs is gegaan en zich niet heeft rijk gerekend. Hij had een stapel rapporten en dossiers over de kilometerheffing met een steekwagentje laten aanrukken om dat te benadrukken. Vier daarvan, onder meer van Centraal Planbureau en Milieu en Natuur Planbureau, onderbouwden volgens hem dat de maatregel zorgt voor 15 procent minder auto’s op de weg. De onderzoeken gaven ook aan dat ook, als er niet minder wordt gereden, nog steeds meer mensen financieel op vooruit gaan dan er op achteruit gaan.De bewindsman zei begrip te hebben voor het bestaande wantrouwen en de vele vragen over de kilometerheffing. „Er wordt al twintig jaar over gesproken en dat betekende eigenlijk altijd meer betalen". Was de boodschap toen: U bent de melkkoe en blijft de melkkoe, nu gaat het volgens Eurlings anders. „Ik denk dat dit kan. Ik vind het een eerlijk voorstel, anders was ik er niet mee gekomen".
De kilometerprijs maakt niet alles duurder, het geld dat zo binnenkomt gaat in het infrafonds voor investeringen in openbaar vervoer, wegen en fietspaden, aldus Eurlings. Hij vindt de kilometerprijs eerlijker dan de belastingen die de afgelopen jaren „sluipenderwijs" zijn verhoogd. Want stelde hij: Als het kilometertarief nu ook maar een beetje omhoog gaat, is het land in rep en roer.
Het beeld dat gevangenisstraf dreigt voor rijden met een niet werkend kastje, noemde hij onzin. „Die gevangenisstraf dreigt alleen voor de whizzkid die kwaad wil en het net platlegt". Als het kastje, waarmee de gereden kilometers worden bijgehouden, kapot is hebben automobilisten volgens Eurlings drie weken om dat te melden. Alleen de gereden kilometers worden een keer per week met een smsje doorgestraald. De privacy is beter gewaarborgd dan bij een mobieltje, aldus Eurlings „U zou banger moeten zijn voor uw gsm dan voor het kastje in uw auto".