NS stort royaal in schatkist
De Nederlandse Spoorwegen keren 1,4 miljard euro aan extra dividend uit aan de Nederlandse staat. De ministers Eurlings (Verkeer) en Bos (Financiën) hebben daarover afspraken gemaakt met het spoorbedrijf, dat voor 100 procent eigendom is van de staat.
De royale storting in de schatkist wordt in het spoor gestoken. Op de drukste trajecten in de Randstad gaan zes intercity’s en twee tot zes sprinters per uur rijden. Reizigers kunnen dan zonder spoorboekje reizen. Eerder dit jaar is het systeem getest tussen Amsterdam en Eindhoven.De bedoeling is om op vier trajecten het spoor te verdubbelen, zodat er elke tien minuten een intercitytrein en daartussendoor stoptreinen kunnen rijden.
Het traject tussen Den Haag-Rotterdam en de lijn tussen Utrecht en Arnhem zijn voorbeelden hiervan.
Ook moeten er meer ongelijkvloerse kruisingen komen en worden er alternatieve routes gezocht voor het goederenvervoer, dat anders het personenvervoer zou hinderen.
De ministers meldden gisteren de Tweede Kamer dat de vermogenspositie van de NS ruimer dan noodzakelijk is en dat er dus ruimte is voor uitkering van het superdividend. Dat is jaren niet meer voorgekomen, aldus een woordvoerster van Eurlings. Het eigen vermogen van de NS bedroeg op 31 december 4,25 miljard euro.
Vorig jaar met Prinsjesdag kondigde hij aan dat de spoorwegen bijna de helft van de 4,5 miljard euro voorgenomen investeringen in het spoor op deze manier zouden opbrengen. Het actieplan mikt op jaarlijks 5 procent meer reizigers tot het jaar 2020.
De NS gaat ook jaarlijks een oplopend bedrag betalen voor het exclusieve recht om passagierstreinen te laten rijden op het hoofdrailnet. Deze concessieprijs gaat dit jaar in en bedraagt 10 miljoen euro. Ook over 2010 moet de NS 10 miljoen betalen. In 2011 en 2012 wordt dat bedrag verdubbeld tot jaarlijks 20 miljoen euro. In 2013 en 2014 gaat het om telkens 30 miljoen euro. In 2015 loopt het huidige contract voor het hoofdnet af.
De Tweede Kamer wil dat de NS als enige blijft rijden op het hoofdnet. Eurlings koppelde dat onlangs aan extra te maken prestatieafspraken. Hij schrijft dat ook na 2015 een concessieprijs wordt betaald. De totale opbrengst over de periode 2009-2020 komt naar schatting uit op 300 miljoen euro.