Transportsector laakt boetes overbelading
De vervoersorganisaties Transport en Logistiek Nederland en Koninklijk Nederlands Vervoer en de verladersorganisatie EVO zijn verbolgen over de verdubbeling van de boetes op overbelading per 1 maart.
Dat hebben de drie maandag bekendgemaakt. De drastische aanpak treft volgens hen vooral distributiebedrijven die te maken hebben met aslastoverschrijding. De organisaties spreken van een „buitenproportionele aanpak” en een „heksenjacht.” Met de verhoging legt de regering een motie van de Tweede Kamer naast zich neer om de voorgenomen boeteverhoging nog eens kritisch te bekijken.
Aslastoverschrijding is een vorm van overbelading waarbij een of meer assen te zwaar beladen zijn, zonder dat het totale gewicht is overschreden. De transportorganisaties zeggen aan deze vorm van overbelading in de praktijk weinig te kunnen doen. De oorzaak ligt meestal in een ongelijke gewichtsverdeling van de lading. Aslastoverschrijding komt vooral voor bij vrachtauto’s die bij achtereenvolgende adressen van achter naar voren worden gelost, bijvoorbeeld bij de bevoorrading van supermarkten. Hierdoor verschuift het zwaartepunt in de loop van de dag richting de voorste assen.
De drie organisaties zijn ook verbolgen over de manier van bekendmaking van de boeteverhoging. Nog geen twee weken geleden werd in de Staatscourant gepubliceerd dat de boetes tot 31 juli niet zouden veranderen. De organisaties gingen ervan uit dat er -in lijn met de kamermotie- overleg op gang zou komen, met als doel een realistische regeling die op draagvlak zou kunnen rekenen van vervoerders en verladers.
De vervoerders en verladers hebben maandag in een brief aan minister Donner van Justitie erop aangedrongen de verhoging per 1 maart niet door te laten gaan en in overleg te treden met de branche. Ook is minister De Boer van Verkeer en Waterstaat om spoedoverleg gevraagd.
Vervoerders en verladers zeggen van goede wil te zijn, maar het kost tijd om tot oplossingen te komen. Fabrikanten werken aan technische oplossingen, zoals een hulpas, maar voor het bestaand materieel is dit vaak nog geen optie. TLN, KNV en EVO zeggen geen moeite te hebben met een harde aanpak van ’echte’ overbelading, namelijk de overschrijding van het totale toegestane gewicht.