Zendingsschip Doulos uit de vaart
Operatie Mobilisatie (OM) moet zendingsschip Doulos uit de vaart halen. Om het schip in de vaart te houden moet het een zeer grote reparatiebeurt ondergaan. De kosten daarvan zijn te hoog, zo meldt OM maandag.
De onderhoudsbeurt zou meer dan tien miljoen euro en minimaal vijf maanden arbeid vergen. OM vindt zo’n investering niet verantwoord, temeer omdat het schip toch binnen enkele jaren uit de vaart zou gaan. „De hoeveelheid werk, die moet worden verricht om grote delen staal te vervangen en tal van andere noodzakelijke klussen, zijn te groot om de kosten hiervoor te kunnen verantwoorden”, meldt OM.De Doulos gaat per 31 december uit de vaart. Momenteel ligt het schip in Singapore waar het haar vijfjaarlijkse droogdok en inspectie ondergaat. De Doulos is het oudste varende passagiersschip ter wereld.
Algemeen directeur van OM-Schepen, Peter Nicoll betreurt het dat de Doulos niet langer kan worden ingezet. „Niemand van ons wilde dit en het heeft serieuze gevolgen voor iedereen aan boord, voor hen die op het punt stonden om aan te monsteren en voor de havens die op de planning stonden om bezocht te worden.”
OM wil zich echter aan de regels houden, zegt Nicoll. „Het is onze verantwoordelijkheid om overeenkomstig de maritieme regels en voorschriften, die gelden voor de specifieke klasse waar de Doulos onder valt, te varen. Onze eerste verantwoordelijkheid is de zorg voor en veiligheid van onze bemanning en opvarenden. Alle betrokkenen kunnen rekenen op de hulp en zorg die nodig is om hun volgende stap te bepalen. Voor sommigen zat hun tijd aan boord er al bijna op, maar anderen zijn nog maar net begonnen.”
Nicoll is dankbaar voor wat het zendingsschip voor zijn organisatie heeft betekend. „We zijn dankbaar voor Gods trouw als we terugkijken op de 32 jaar van bijzondere bediening van de Doulos als bijzonder onderdeel van het wereldwijde werk van OM waarbij meer dan 600 havens in meer dan honderd landen zijn bezocht. Veel bezoekers en werkers getuigen van diepe veranderingen in hun levens dankzij dit bijzondere werk.”
OM onderzoekt of het een schip kan charteren. OM heeft nog een schip in de vaart de Logos Hope.